Επαφή με ανθρώπους-σκέψεις και δυνάμεις.

ΣΟΥΜΑΡΙΣΤΑ 6
(Αλιεύοντας στο τοπίο, από δω κι από κει…)

  • Από τις ωραιότερες επιμέλειες είναι αυτή η έκδοση της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ που παρουσιάζει ο ερευνητής και επιμελητής μουσικολόγος γύρω από τα Ρεμπέτικα, Παναγιώτης Κουνάδης.
  • Να σημειώσουμε πως καταπιάνεται με μια από τις ιστορικότερες περιόδους του ελληνικού τραγουδιού, από το 1850 έως το 1960.
  • Ενενήντα χρόνια του λαϊκού αστικού τραγουδιού που μέσα από τις μουσικές και τους ήχους αποκαλύπτει τις επιρροές και τις καταβολές του απανταχού ελληνισμού.
  • Υλικό που καλό είναι να βρίσκεται στα ράφια των σπιτιών για να θυμίζει πως όταν λέμε Ελληνικό τραγούδι, εννοούμε: ιστορική μνήμη.
  • Αναφέρομαι συχνά σ’ αυτή την έκδοση γιατί θεωρώ πως τα καλά πρέπει να προβάλλονται.
  • Επί τέλους, ένα εκδοτικό μουσικό υλικό με αξιώσεις, που σου μαθαίνει πράγματα και πέρα από το μουσικό υλικό. Είναι και η μόνη περίπτωση να επιδείξουν σοβαρότητα οι δισκογραφικές εταιρίες σε εποχή άνυδρη και στερημένη από ιδέες και ανανεωτικό αέρα…
  • Χαρτί, χαρτί, χαρτί! Μπορούμε να (ξανα)πούμε: Αμάν πια με τα κυριακάτικα διαφημιστικά ένθετα των εφημερίδων! Έχω συνηθίσει να παίρνω τρεις με τέσσερις εφημερίδες για να πίνω τον καφέ μου το πρωινό της Κυριακής. Όλες μαζί είναι ασήκωτες. Πετάω- πετάω χαρτί και τελειωμό δεν έχει.
  • Όλα αυτά είναι δέντρα, είναι πρωτογενές υλικό, το στερούμαστε από πηγές που τροφοδοτούν τον υδροφόρο ορίζοντα. Ντροπή στην ασυδοσία των εκδοτών γύρω από το ζήτημα…
  • Απ’ ότι βλέπω, κάτι κινείται στο θέμα των διαφημιστικών πινακίδων. Ξηλώνονται, αλλά η επέκτασή τους σε όλη τη χώρα είναι χαοτική. Ας ελπίσουμε το μέτρο αυτό να μην είναι προσωρινό.
  • Πέρα από την αλλοίωση και την ασχήμια του περιβάλλοντος, πέρα από την αισθητική αιχμαλωσία στην τυφλή διαφήμιση προϊόντων που έχει επιφέρει, οι πινακίδες αυτές στους δρόμους και τις εθνικές οδούς είναι αιτία πολλών θανατηφόρων δυστυχημάτων. Ενδιαφέρει κανέναν, πλην των οικογενειών που χάνουν τους δικούς τους;
  • Εντυπωσιακή η μεταμόρφωση του Σταμάτη Κραουνάκη με ξυρισμένο (μερικώς) κεφάλι, μαύρη φουστανέλα, ως Δικαιόπολις στους Αχαρνείς για την Επίδαυρο. Αυτός ο μουσικός θεατράνθρωπος όλο και περισσότερο αφιερώνεται στο θέατρο. Θα έλεγα πως η θεατρική τέχνη τον καταπίνει πλέον.
  • Το βλέπουμε και στα τραγούδια του αφού αν αφαιρέσεις το στοιχείο της θεατρικότητας, χάνεις την ουσία και το στόχο.
  • Πάντως, από τη στήλη ευχόμαστε στον φίλο Σταμάτη κάθε επιτυχία.
  • Στο όνομα Tiger Lillies πάντα υποκλίνομαι και γιαυτό λυπάμαι που δεν θα τους ξαναδώ τώρα που θα εμφανιστούν από τις 5/7 έως τις 10/7 στο Μουσικό Προαύλιο του Badminton, καθ’ ότι βρίσκομαι εκτός Αθηνών.
  • Οι ¨τύποι¨ συνδυάζουν όλες τις τέχνες μέσα στο θέαμα, θυμίζοντας πως όλα είναι Τέχνη, από το πρώτο δάκρυ ως το χαμόγελο. Από τη μάσκα έως το ρούχο. Από τη φωνή του τραγουδιού έως την κραυγή της απελπισίας και του πόνου.
  • Οι ¨τύποι¨ γνωρίζουν από τα μέσα το τραγούδι του καμπαρέ που περιέχεται ολόκληρη η ζωή… Ένδυμα, σκηνοθεσία, μουσικές, τραγούδι, υποκριτική, σαρκασμός, μυθοπλασία, ρεαλισμός, συμβολισμοί, όλα μαζί για να αναδείξουν τα ανθρώπινα και τα γήινα.
  • Τι είναι αυτό που κάνει ποδοσφαιρικές ομάδες όπως η Αγγλία και η Αργεντινή να υποτάσσονται (ως διασυρμού) στην κραταιά Γερμανία; Να ‘ναι η τεχνική; το πάθος; το σύστημα; η άσκηση; Είναι όλα αυτά συν όμως άλλο ένα: την κουλτούρα. Εκείνο δηλαδή που κινεί την όλη δύναμη για να κατακτάει κάθε τι που φαντάζει άπιαστο όνειρο…
  • Δεν είναι εύκολη μα τέτοια εθνική κουλτούρα και βεβαίως δεν γνωρίζω πώς αποκτιέται. Να το ψάξουμε…
  • Και πάλι τα αρχαία θέατρα ζωντανεύουν (και) αυτό το καλοκαίρι παραστάσεις αρχαίων συγγραφέων. Οιδίπους Τύραννος, Αχαρνής, Τρωάδες, Προμηθέας, όλο ο οπλοστάσιο του αρχαίου πολιτισμού, όλη η παλαιά σκέψη μαζεμένη, συγκεντρωμένη στα κείμενα που έκαναν τον θρίαμβο του χρόνου, αφού ζουν και αναπνέουν στο πέρασμα των αιώνων.
  • Τι σημαίνει αρχαίο κείμενο; Ότι ορίζει τη διαχρονική του υπόσταση. Για να υπάρχει σήμερα και να απασχολεί τον σύγχρονο κόσμο, σημαίνει πως από τότε υπήρχαν (μέσα στο σώμα του) όλα όσα στοιχεία χρειάζονται για να αντέξει στις συγκλονιστικές αλλαγές των καιρών.
  • Είναι και ο ορισμός της Τέχνης αυτός. Η διαχρονική της υπόσταση.
  • Το ¨κλειδί¨ της ύπαρξης του νέου κόμματος ¨Δημοκρατική Αριστερά¨ θα είναι η πολιτική των συνεργασιών. Αυτό είναι που θα καθορίσει τη στάση του πάνω στα καυτά προβλήματα του τόπου.
  • Όποιος θεωρεί πως η κομματική μοναχικότητα ισοδυναμεί με τον πετυχημένο ρόλο και την συνέπεια ενός κόμματος, απλώς αιθεροβατεί.
  • Στο δύσφορο  ελληνικό πολιτικό τοπίο της περιόδου του ΔΝΤ, με τα μύρια προβλήματα και τις απίστευτες αποκαλύψεις του κομπιναδόρικου κράτους, ο κάθε πολιτικός φορέας είναι αναγκασμένος να ανακαλύψει τις ισορροπίες εκείνες που θα …λειάνουν τις γωνίες και τα επιφάνειες της καθημερινής πολιτικής πρακτικής.
  • Η ¨Δημοκρατική Αριστερά¨ θα είναι εκ των πραγμάτων αναγκασμένη να επιλέξει συμμαχίες.
  • Ας τις βρει! Οι συμμαχίες δεν μπορεί να είναι …μπαμπούλας έτοιμος να σου πιει το αίμα. Αντίθετα, μπορεί να είναι η ενέργεια που θα σε φέρει σε επαφή με ανθρώπους-σκέψεις και δυνάμεις που κάποτε δεν υπήρχαν στο ιδεολογικό σου οπλοστάσιό.
  • Όσοι θεωρούν τις συνεργασίες ¨προδοσία¨ απλώς συνηγορούν στην απώλεια νέων πηγών ιδεών και προοπτικών.
  • Παλαιότερες κομματικές ιδεολογίες που ¨απαγόρευαν¨ τις συνεργασίες, ας παραμένουν στο συρτάρι και στο χρόνο που τις οξειδώνει…
  • Ουφ! Πολιτικολόγησα αρκετά και δεν μου πάει. Θα προσπαθήσω να το αποφεύγω…
  • Θα τα καταφέρω; Δεν σας το υπόσχομαι.

Νότης Μαυρουδής
(5/7/2010, από διάφορες σκέψεις)

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s