Στην ατέρμονη γραμμή των τυφλών…

ΣΟΥΜΑΡΙΣΤΑ 20
(Αλιεύοντας στο τοπίο, από δω κι από ‘κει…)

  • Δεν μας πέφτει λόγος βεβαίως, αλλά με συγχωρείτε, αυτό το παζάρι ¨τιμωρίας¨ του κου Γιάννη Αγγέλου που αδυνατεί να βρει τις 400.000 ευρώ, που τώρα γίνανε 300.000 (και που κάποιος εισαγγελέας πρότεινε 60.000), εν μέσω περιόδου που όλος ο κόσμος φέρει το σύνθημα: ¨Να τιμωρηθούν οι ένοχοι των πολιτικών-οικονομικών σκανδάλων¨, για ποιο λόγο γίνεται και αφαιρεί την αξιοπιστία των κυρώσεων;
  • Με ενοχλεί ως πολίτη η ¨επαναδιαπραγμάτευση¨ της ελληνικής Δικαιοσύνης με έναν άνθρωπο-ασπίδα του πρώην πρωθυπουργού, που ήταν εντεταλμένος να δίνει εντολές σε υπουργούς και γραμματείς. Γι αυτές τις εντολές κατηγορείται.
  • Το παζάρι ας λείπει, γιατί δημιουργεί προηγούμενο και καχυποψία σε έναν κόσμο, που δικαιολογημένα στρέφει το βλέμμα εκεί όπου υπάρχει δυσοσμία πολιτικής διαπλοκής.
  • Εάν μια χρηματική δικαστική τιμωρία θα πρέπει να κινείται γύρω από τις δυνατότητες του καθενός, τότε ας μη την ονομάσουμε ¨τιμωρία¨ αλλά εξ’ αρχής ¨διακανονισμό¨!
  • Τώρα, μετά από την αίτηση του τιμωρημένου περί ¨αδυναμίας πληρωμής¨ ως φαίνεται, θα το ¨ξανασυζητήσουν¨…
  • Λυπάμαι, αλλά ο ¨εξ απορρήτων¨ του Κώστα Καραμανλή, υψηλός θεσμικός παράγοντας, θα έπρεπε να είναι εκείνος που σέβεται τους νόμους του κράτους. Εκτός αν θεωρεί πως αυτή η Δικαιοσύνη είναι παράνομη και καταχρηστική…
  • Ο άλλος ιδιόμορφος γητευτής-λαϊκιστής Νομάρχης από τη Θεσσαλονίκη, ο Πανίκας Ψωμιάδης, είχε το θράσος να απαιτεί επώνυμη καταγραφή των ονομάτων, δηλαδή ¨προσκλητήριο νεκρών¨ σε αυτή την ιστορική ¨χριστιανική συνάντηση¨ στην Ιερή Μονή της Παναγίας Σουμελά, τον Δεκαπενταύγουστο.
  • Να γίνει δηλαδή ονομαστική αποτίμηση των αμέτρητων, των χιλιάδων ψυχών της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού…
  • Ο αμετροεπής Πανίκας πίστεψε πως όλοι πιπιλούν το δάχτυλό τους (όπως εκείνοι που τον εκλέγουν χρόνια τώρα). Δεν περίμενε πως υπάρχουν και νηφάλιοι σ’ αυτή τη χώρα που δεν του επέτρεψαν να παραβρεθεί στην συνάντηση των Ποντίων εχθές, την ημέρα της Παναγίας της Σουμελά.
  • Σε μια εποχή που λαοί και χώρες έκαναν τον ¨ιστορικό τους συμβιβασμό¨, ο αμετροεπής έκανε τον μάγκα Έλληνα για τις χαμένες πατρίδες και άλλα τέτοια ιστορικά τοποθετημένα, όχι όμως ξεχασμένα…
  • Πιθανόν να είχε αντίκτυπο σε ακραίους δεξιοαριστεροκεντροεθνικοσοσιαλκομμουνιστοφασίστες καρατζαφεροζουράρηδες, αλλά, όλοι οι υπόλοιποι καταλάβαμε πως, αυτή η μεγάλη θρησκευτική συνάντηση σε τουρκικό έδαφος, σηματοδοτεί ιστορικό συμβιβασμό ενός προαιώνιου μίσους!
  • Ποιο ¨προσκλητήριο νεκρών¨ κυρνομάρχα μου;
  • Σου χαρίσανε γάιδαρο και τον κοίταζες στα δόντια καρντάση μου;
  • Σκέφτηκες ποτέ ναπολέοντά μου, τους καιρούς και τις νέες βαλκανικές-ευρωπαϊκές ανάγκες και πως τέτοιου είδους φυλετικά μίση, είναι εύκολο να πνιγούν στο αίμα;
  • Πως ο κόσμος, ακόμα και αυτός ο ταλαιπωρημένος ποντιακός ελληνισμός, έχει ανάγκη να ριζώσει κάπου και να ζήσει εν ειρήνη σε νέες πια εστίες, μακριά από ¨κόκκινες ζώνες¨ που συνήθως πληρώνονται με το τίμημα του αίματος, της συμφοράς και του αφανισμού;
  • Κι εσύ, γόνος ποντίων, πώς και ¨ξεπερνάς¨ τέτοιες σκληρές εμπειρίες των πατεράδων και παππούδων σου, δίχως να ζυγίζεις τις νέες γεωγραφίες και τις εποχές;
  • Πώς φαντάστηκες τη νέα τάξη πολυθρονάτε μου; Με την εικόνα της Παναγίας ανά χείρας, πάνω στο άλογο, ως υπερήφανος νέος Έλλην στρατηλάτης που θα οδηγήσει τα πλήθη για να πάρουμε τις χαμένες πατρίδες, τον μπερντέ του Καραγκιόζη και την Πόλη;
  • Η περιπτωσιολογία του κυρνομάρχη χτυπάει κόκκινο κι εμείς μόνο μέσω της γλώσσας του σαρκασμού (ομολογώ) μπορούμε να την προσπεράσουμε…
  • Ήμαρτον Παναγία μου! Δεν αντέχω πλέον να βλέπω και να ακούω από Σαμαρά και Καρατζαφέρη τις επικλήσεις τους να βοηθήσεις εσύ η Μεγαλόχαρη, τις ελληνικές οικογένειες να ξεπεράσουν τις οικονομικές δυσκολίες…
  • Και τι μπορεί να κάνει η χάρη Σου; Να μειώσεις τους τόκους και να επαναδιαπραγματευθείς τις μηνιαίες καταβολές στις τράπεζες; Τις φορολογίες προς το κράτος; Την αποφυγή νέων ανατιμήσεων των προϊόντων από τα σιτηρά; Τα τοκοχρεολύσια; Την αποφυγή φαλιμέντου του ΙΚΑ και του ΟΣΕ; Τους δείκτες της αύξησης της ανεργίας; Τη σκληρή πολιτική της Τρόικας; Τη συγκράτηση του τιμαρίθμου; Την ασφαλιστική μεταρρύθμιση; Την πτώση του τουριστικού τζίρου; Τον κακό μας τον καιρό;
  • Τι απ’ όλα αυτά Μεγαλόχαρή μου μπορεί Εσύ να αναλάβεις, για να κάνουμε εμείς τα υπόλοιπα, μια που είναι αναγκαίο ¨να οργανωθούμε ρε παιδιά¨ όπως λέει και το σόκιν ανέκδοτο και να μοιράσουμε τις δουλειές;
  • Οι πολιτικοί λαϊκιστές Σαμαράς και Καρατζαφέρης ζητούν από Σένα να βοηθήσεις τον κοσμάκη να ξεπεράσει τις δυσκολίες του κι εγώ θυμάμαι πως, στα παιδικά μου χρόνια, βασιλιάδες, πρωθυπουργοί και ποικίλοι πολιτικάντηδες, πάντα τον δεκαπενταύγουστο ζητούσαν από τη χάρη Σου βοήθεια και συμπαράσταση.
  • Στο κατηχητικό, μετά τον εμφύλιο, τα χρόνια εκείνα γύρω στο ’50, όταν κάποια παιδιά έλεγαν στον κατηχητή πως πεινούσαν, εκείνος (ο άθλιος) τους έδινε το εικόνισμά Σου για να προσευχηθεί, για να του περάσει η πείνα! Όταν εκείνο (το πεινασμένο παιδί) έλεγε στον άθλιο πως η πείνα του δεν πέρασε, εκείνος του έριχνε ένα στριφογυριστό χαστούκι!!! Για να μάθει να μην εμπιστεύεται Εσένα! Την Παναγία…
  • Τώρα, άλλοι ¨άθλιοι¨ χρησιμοποιούν και πάλι Εσένα. Δηλαδή επαναλαμβάνουν όλα αυτά τα γελοία ακραία λαϊκίστικα συστήματα, άλλων εποχών, επειδή η ίδια η ιδεολογία τους δεν τους επιτρέπει να πάνε το κάρο παραπέρα.
  • Η αθλιότητα σε όλο το μεγαλείο όταν λένε: ¨Εύχομαι η Μεγαλόχαρη να βοηθήσει τις φτωχές οικογένειες να ξεπεράσουν την κρίση που μαστίζει τη χώρα¨…
  • Ξηλώστε τέτοιους επικίνδυνους του δημόσιου βίου, που ζητούν και την ψήφο μας. Όλους όσοι κορδώνονται δίπλα στο εικόνισμα, στους επισήμους και τους πάσης φύσεως τζαναμπέτηδες-κομπογιαννίτες-αριβίστες, απ’ όπου κι αν προέρχονται.
  • Μόνο και μόνο γιατί επαναφέρουν τις τραυματικές μνήμες μιας παλαιάς Ελλάδας, που ήλπιζε στα θεία και όχι στο έμψυχο-ανθρώπινο δυναμικό…
  • Η φράση του Γιώργου Βέλτσου (από το ¨Επτά¨ της Ελευθεροτυπίας της 1/8/2010) με έβαλε σε ένα κλίμα που βάζει σε πολλές σκέψεις.
  • Στην ερώτηση περί του τι σκέφτεται για όλα αυτά που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στη χώρα μας, από την οικονομία μέχρι τις τρομοκρατικές επιθέσεις, απαντά ως ένας ζηλευτός διανοούμενος.
  • Παραθέτω απόσπασμα: ¨Όλοι στοιχιζόμαστε στην ατέρμονη γραμμή των τυφλών. Αν δεχτούμε ότι η αλήθεια του ανθρώπου είναι η επιθυμία, στην Ελλάδα οι επιθυμίες-και οι αλήθειες-ταξιδεύουν με την πομπή των τυφλών στον πίνακα του Μπρέγκελ: κάθε μία πιάνεται από το χέρι της άλλης αλλά καμία δεν ξέρει που πάνε όλες μαζί. Αυτό σημαίνει πως πάντα κάποιος επιθυμεί και αληθολογεί στη θέση μας. Και αυτός είναι ο πρώτος μονόφθαλμος της πομπής…¨
  • Και συνεχίζει ο Βέλτσος: ¨Όσοι τον ακολουθούν επαφίενται σαν σε τυφλοσούρτη. Εξιδανικεύουμε, απωθούμε, αυτολογοκρινόμαστε ακολουθώντας τον «τρόπο» που χρησιμοποιεί ο πρώτος.¨
  • Βρίσκω πως ο στοχαστής Βέλτσος διατύπωσε με αρκετή ευκρίνεια τα χαρακτηριστικά εκείνα που μας οδηγούν στις πολιτικές σκέψεις, τις εξαρτήσεις, τις επιρροές, τις ομαδοποιήσεις, τις υποταγές, τις κομματικές αγκυλώσεις, την κατανάλωση, τις μιντιακές μας υποταγές, και άλλα πολλά και αναρίθμητα.
  • Η φράση του, όπως την διατύπωσε (¨Όλοι στοιχιζόμαστε στην ατέρμονη γραμμή των τυφλών.¨) έχει βάθος και νομίζω πως καταγράφει –έστω και ποιητικά-την θαρρείς τυφλή μας πορεία (ως κοινωνίας) προς άγνωστη κατεύθυνση…
  • (Μου θυμίζει τη φράση του Άλκη Αλκαίου: ¨κι εγώ σε ποντάρω/ κι ύστερα πάω πάσο/ σ’ ένα καρέ τυφλών¨)
  • Συνειρμοί…
  • Παρακάτω λέει: ¨Υπάρχει, λοιπόν, το πολιτιστικό υποσύστημα που νομιμοποιείται από το σύστημα και βρίσκεται πάντα σε διαπλοκή με άλλα υποσυστήματα όπως π.χ. τα ΜΜΕ.¨
  • Νάτο πάλι μπροστά μας το μιντιακό σύστημα! Αναφερόμενο μάλιστα από έναν φιλόσοφο του είδους. Τον θυμάμαι (τον Βέλτσο) πριν κάμποσα χρόνια σε μια σειρά εκπομπών ¨περί διαφήμισης¨ για την κρατική τηλεόραση. Εκεί αποκαλύφθηκε ένας βαθύς γνώστης της αμφίδρομης σχέσης πολιτικό σύστημα-εξουσία-ΜΜΕ-λαός, και ό,τι άλλο περιέχεται (και περιπλέκεται) στο σύνθετο αυτόν κόσμο της σύγχρονης ζωής.
  • Ο Γιώργος Βέλτσος δεν είναι ένας στοχαστής μαντρωμένος στο κάστρο του. Αναζητάει και αυτός χώρο να διατυπώνει δημόσια και να υπερασπίζεται τις όποιες απόψεις του. Επιμένει σε έναν λόγο που για να τον παρακολουθήσεις θα πρέπει να κατανοήσεις την πολύπλευρη προσωπικότητά του, καθώς και τις βαθιές ιστορικές και φιλοσοφικές του γνώσεις.
  • Είμαι σίγουρος πως δεν είναι από τα πρόσωπα που στιχίζεται ¨στην ατέρμονη γραμμή των τυφλών¨…

Νότης Μαυρουδής
(16/8/2010, για τον Ψωμιάδη, την επίκληση στην Παναγία, τον Βέλτσο)

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s