Καίτη Χωματά

ΣΟΥΜΑΡΙΣΤΑ 32
(Αλιεύοντας στο τοπίο, από δω κι από ‘κει…)

  • Μνημόνιο, Καλλικράτης, διακαναλική Παπανδρέου, υπαινιγμοί βουλευτικών εκλογών, πολιτικός λαϊκισμός, κακλαμανικός αριβισμός! Έλεος…
  • Δύσκολο να αντέξεις αυτή την προεκλογική περίοδο που (μας) κάνει όλους να τρέχουμε για να φανταστούμε την όσον ούπω εξέλιξη του μετασχηματισμού του μεταμοντέρνου μεταπολιτευτικού σκηνικού.
  • Λένε πως ο Καλλικράτης θα είναι η τελεία που θα μπει στην μεταδικτατορική μακρά περίοδο της μεταπολίτευσης. Λέτε;
  • Εμείς θα περιμένουμε (άλλο τίποτα δεν μπορούμε να κάνουμε) για να δοκιμάσουμε την μεταμεταπολιτευτική περίοδο που θα διορθώσει τις μεταπολιτευτικές παραμορφώσεις της δημοκρατίας στη χώρα.
  • (Προσοχή σ’ αυτά τα ¨μετα¨ που προσδιορίζουν επακριβώς την περίοδο και τη διαμόρφωση της πολιτικής).
  • Εάν το μεταπολιτευτικό σύστημα δημοκρατίας μετά τη δικτατορία (1967-1974 αν θυμάστε), απέτυχε όπως λένε, θα είναι η σειρά του μετακαποδιστριακού Καλλικράτη που θα το διορθώσει (πάλι όπως λένε).
  • Δηλαδή, με τον Καλλικράτη θα πάψουν να γίνονται ρεμούλες στο δημόσιο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση! Η γραφειοκρατία θα δώσει τη θέση της στην άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, που –τους τελευταίους- θα τους σέβονται όλοι ανεξαιρέτως οι ευγενέστατοι δημοτικοί υπάλληλοι και όπως άκουσα, θα κερνάνε ακόμα και …φραπεδάκι σε όσους αναμένουν (δίχως κοσμοσυρροή και ουρές) τη σειρά τους…
  • Έτσι θα αναρωτηθούμε όλοι: τι μέλει γενέσθαι;
  • Θα ζήσουμε καλύτερα ή χειρότερα στη μετακαλλικράτεια περίοδο;
  • Το ερώτημα θα παραμένει αναπάντητο έως τις 7 ή έστω στις 14 Νοεμβρίου ενεστώτος έτους.

Ѡ Ѡ Ѡ

  • Και για να παρατήσουμε τα σαρκαστικά, ήθελα να γράψω δυο λόγια για τη μόνιμη πλέον απουσία της Καίτης Χωματά που έφυγε την Κυριακή στις 24 του μηνός, δηλαδή την ίδια ημερομηνία της γέννησής της (24/10/1946).
  • Τέτοιες ημερομηνιακές συμπτώσεις εντυπωσιάζουν, δίχως να σημαίνουν τίποτα.
  • Έφυγε ταλαιπωρημένη από τη ζωή που δεν της στάθηκε καλά αφού επί μακρύ διάστημα την ταλαιπώρησε ο καρκίνος που κατά διαστήματα ερχόταν επιθετικά και της σκοτείνιαζε τη ζωή. Στο τέλος αυτός νίκησε. Ζωή ρημάδι…
  • Όλοι οι γνωστοί και φίλοι της που τη γνωρίζαμε από παλιά, από την εποχή των μπουάτ της Πλάκας και την ονομαζόμενη (για να συνεννοούμαστε) ¨γενιά του Νέου Κύματος¨, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πως εκείνο το κορίτσι με την αιθέρια φωνή και τα κρυστάλλινα τραγούδια του Γιάννη Σπανού, θα είχε μια τόσο δύσκολη ζωή, καθώς και σύντομη, δίχως τις χαρές και τις απολαύσεις της προσωπικής επιτυχίας.
  • Μια αναφορά στην Καίτη Χωματά, είναι -αναπόφευκτα- και αναφορά σε ‘κείνην την περίοδο, σε ‘κείνο το κομμάτι του χρόνου…
  • Μία ομάδα τραγουδοποιών με τα τραγούδια τους και τη δική τους παρακαταθήκη, μέσα στο καταιγιστικό τραγουδιστικό τοπίο των Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Ξαρχάκου, έψαχνε μία …χαραμάδα για να εναποθέσει τη δική τους κατάθεση.
  • ¨Χαραμάδα¨ είπα; ακριβώς έτσι είναι!
  • Επειδή συνήθως ό,που υπάρχει κενό, η φύση φροντίζει να συμπληρώνει ύλη και πνεύμα.
  • Πολλές φορές, ακόμα και τώρα, από απόσταση πολλών χρόνων (από το 1963 που άρχισε η δισκογραφική παραγωγή των νεοκυματικών τραγουδιών), αναζητώ να βρω εκείνο το κενό (τη χαραμάδα) μεταξύ των τραγουδιών του Γιαννίδη, Σουγιούλ, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Βαμβακάρη, Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Ξαρχάκου, Μαρκόπουλου, τόσο υλικό, τόση ουσία, τόσες αισθήσεις…
  • Πιο πίσω, οι Καντάδες, τα Ηπειρώτικα, τα Κρητικά,  ρεμπέτικο με τον απόηχό του, όλα ανακατεμένα, ατόφιο χρυσάφι, μαζί με τα δακρύβρεκτα τραγούδια για τον ξενιτεμό και το σύμβολο της μάνας που τόσο πολύ φρόντισε ο Στέλιος Καζαντζίδης…
  • Ωστόσο, δεν θα βρεθεί άνθρωπος που θα αμφισβητήσει τη γόνιμη σχέση των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων με ένα τέτοιο θρηνητικό τραγούδι που πραγματεύτηκε με αυτό τον τρόπο τον ξεριζωμό των Ελλήνων προς Αυστραλία, Γερμανία, Αμερική, Βέλγιο και όπου αλλού έβρισκαν εργασιακό καταφύγιο στις δεκαετίες του ’50, του ’60, μετά από τον πόλεμο του ‘40 και τους εμφυλίους που ξεσπάσαν…
  • Τι έλειπε και ξεπήδησε η ανάγκη να δημιουργηθούν φωνές και μουσικές που έπιασαν τόπο μέσα στις μπουάτ, ώστε να βρεθεί αυτή η χαραμάδα και να ¨εισβάλλουν¨;
  • Μέσα σ’ αυτή τη χαραμάδα λοιπόν βρέθηκε και η Καίτη Χωματά. Μαζί με τον Γ. Ζωγράφο, τον Α. Σταματέλη, την Πόπη Αστεριάδη, τη Μαίρη Δαλάκου, τη Νέλλη Μάμου, τον Αλέξη Γεωργίου, την Πέτρη Σαλπέα, τον Μιχάλη Βιολάρη, τον Γιάννη Σπανό, την αφεντιά μου, τον Διονύση Σαββόπουλο, τον Γιάννη Αργύρη, τον Γιώργο Κοντογιώργο, τον Λίνο Κόκκοτο, τον Βασίλη Κουμπή, τον Τάσο Καρακατσάνη, τον Μάνο Λοϊζο, τον Σταύρο Κουγιουμτζή, τους παλαιότερους Κώστα Χατζή και Λάκη Παππά, τους μετέπειτα Αρλέτα Νίκο Χουλιαρά, τους ποιητές και στιχουργούς, τους μουσικούς…
  • Τώρα, η απουσία αυτής της φίλης από τα παλιά, ταρακούνησε όλη εκείνη την ¨παλιοπαρέα¨ που επί χρόνια υπηρετούσε (ο καθένας με τον δικό του τρόπο) το είδος τραγουδιού που πίστευε.
  • Ασφαλώς και αυτό το σημείωμα δεν μπορεί να είναι …διατριβή.
  • Απλώς, παρατηρώ πως η απούσα πλέον, παρέμεινε στο παλαιό ρεπερτόριο εκείνων των χρόνων. Οι συνθήκες ζωής δεν την ευνόησαν ποτέ ώστε να επιχειρήσει συνεργασίες με μεγαλύτερες προοπτικές.
  • Τα τραγούδια του Γιάννη Σπανού την καθόρισαν. Ο ήχος μιας ερωτικής μπαλάντας ρίζωσε στην κοινή συνείδηση και η ιστορία (του τραγουδιού) κατέγραψε μια αγνή φωνή, εύθραυστη, φτιαγμένη από κρύσταλλο…
  • Αυτή η απουσία, φτωχαίνει τον κόσμο εκείνης της εποχής που πλέον έχει αρχίσει να παρακολουθεί με πολλή προσοχή τις μόνιμες απουσίες της ¨παρέας¨.
  • Η Καίτη Χωματά θα είναι πλέον μια μνήμη μιας εποχής που θεωρείται παλαιά. Ενός …παλαιού Νέου Κύματος που το μεγαλύτερο κομμάτι του δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει τη ροή του χρόνου και τις μεταμορφώσεις του τραγουδιού…

Νότης Μαυρουδής
(29/10/2010, για τις εκλογές, για την Καίτη Χωματά)

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

6 Responses to Καίτη Χωματά

  1. Ο/Η Χριστινα Θεοτοκη λέει:

  2. Ο/Η mavroudistar λέει:

    Αγαπητή μου Χριστίνα,
    σ’ ευχαριστώ που εμπλουτίζεις τη στήλη μου και με τις δικές σου σκέψεις, με οπτικοακουστικό υλικό.
    Η περίπτωση της αναφοράς στη Χωματά δείχνει πως το πεδίο είναι ανοιχτό και σε ένα μπλογκ μπορούν και οι αναγνώστες να συνδράμουν. Και έπραξες ορθά να ανεβάσεις το Χριστινάκι.
    φιλικά,
    Νότης Μαυρουδής

  3. Ο/Η Χριστινα Θεοτοκη λέει:

    Δασκαλε αγαπητε!!
    Μπορει την Καιτη Χωματα να μην την ηξερα και να μην ειχα την τυχη να την ακουσω απο κοντα μα απο τοτε που θυμαμαι τον εαυτο μου την ακουγα και ολο το νεο κυμα μαζι απο ζωντανες ηχοχαγραφησεις που ειχε κανει ο Πατερας μου (σαν φοιτητης ).
    Εχω ακομα εκεινο το ασηκωτο (βαρυ) μαγνητοφωνο της philips με μπομπινες που περιεχουν και σπανιες βραδυες σε μπουατ με ολες τις γλυκες φωνες :(Αρλετα,Χωματα, Πουλοπουλο,Βιολαρη, Χατζη, Πανο Σαββοπουλο, ( …στην ανω τουμπα βραδυασε σαν ανηφορισα για σε….) Διονυση Σαββοπουλο,Ποπη Αστεριαδη και δεν μπορω να θ υμηθω αυτη την στιγμη ποσα αλλα).
    Εγω σαν φοιτητρια καθε Σαββατο ρεφενε παρεα Εσπεριδες (Γιαννης Αργυρης ο οποιος εγινε και φιλος μου καλος και θελω να μαθω νεα του) και Απανεμια (Γιωργος Ζωγραφος που οταν εφυγε σπαραξα ενω τα περιφημα ΜΜΕ ουτε φωνη.Ας ειναι…..)
    Γι’αυτο και η αγαπη στο «»Χριστινακι»»
    Δεν μπορουσα να γραψω κατι παραπανω απο αυτα που ακουσα για το νεο κυμα και αυτα τα λιγα (για μενα παρα πολλα και σημαντικα ),που εζησα
    Τα σεβη μου παντα
    Χριστινα-κι

    • Ο/Η mavroudistar λέει:

      Αγαπητή Χριστίνα,
      Ο γλυκός από παλιά Γιάννης Αργύρης είναι πάντα με το χαμόγελο και ό,ποτε τον βλέπουμε (σπανίως) με τον χιουμοριστικό του τρόπο μας εξιστορεί τη δική του περιπέτεια…
      Είναι πολλοί απ΄αυτούς τους παλιόφιλους απομακρυσμένοι από τα όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητα. Σε απόσταση από αυτό που εξελλίσεται και διαμορφώνει ό,τι τέλος πάντων σημερινό.
      Να κρατήσεις το μπομπινόφωνο και να το προσέχεις.
      Είναι λάφυρο από μια εποχή που έχει πετάξει σαν πουλάκι στον ουρανό… Δεν φαίνεσαι πάντως παιδί εκείνης της εποχής (ηληκιακά), δείχνεις όμως πως αγαπάς το υλικό του ’60…
      Η απουσία της Καίτης Χωματά, μας στεναχώρησε όλους και μας έκανε να παλεύουμε με μια ουτοπιστική νοσταλγία που δεν θέλω να με περικλείσει στη χοάνη της…
      φιλικά,
      Νότης Μαυρουδής

  4. Ο/Η Χριστινα Θεοτοκη λέει:

    Καλε μου Δασκαλε
    Το μπομπινοφωνο ηταν του Πατερα μου και μαλλον πρπει να βρω τεχννικο γιατι εχει τραβηξει μεγαλη ταλαιπωρια απο μενα (οταν ημουν μικρη).
    Αν θελετε το πιστευετε,αλλα την ικανοτητα να μιλαω και να γραφω απο δυο ετων ( οι δικοι μου θα με ηθελαν πολυ να εξελιξουν αυτη μου την ικανοτητα στελνοντας με σε καποιο σχολειο για παιδια με προωρη πνευματικη αναπτυξη,αλλα ο πατερας μου μολις ειχε αρχισει να δουλευει σαν οδοντιατρος και η Μαμα μου σαν καθηγητρια Γαλλικης φιλολογιας…ποιος τους ειπε να βιαστουν να με κανουν;;;;;),ηταν αυτη που με εκανε να τραγουδαω απ’εξω ολα τα τραγουδια του νεου κυματος που ακουγαν οι γονεις μου και που ακουω και μεχρι σημερα εγω.
    Γι’αυτο δεν συμβιβαζομαι ευκολα με ανθρωπους που ανοιγουν την τηλεοραση το πρωι αξημερωτα και ξεχνανε να την κλεισουν παρα μονο οταν ειναι να αγορασουν ενα πιο εξελιγμενο μοντελο.
    Γι’αυτο και η αντιδραση μου στην Κα Διαμαντακου!!!
    Αχ τι μου κανατε!!!!! : Για να διαμορφωσω αποψη για το τι παρακολουθει αυτη η δυστυχη γυναικα καθισα και ειδα τηλεοραση!!!!!
    Θεε μου!!!! Για ολα τα εκατομμυρια του κοσμου δεν θα εκανα την δουλεια της Διαμαντακου!!!!!
    Τι εμμεσμετα ηταν αυτα ( μαγειρικες, μοντελα, καποια αρωστη λεει Κορομηλα,ενα big brother,κατι ημιμαθεις ξανθιες πρωι και μσημερι )
    Εγινε το κεγαλι μου καζανι(συγχωρηστε μου την αγνοια στα ονοματα της tv,αλλα σας ορκιζομαι μονο στα αθλητικα που βλεπει ο ανδρας μου ανοιγει αυτο το κουτι)
    Οσο για την ηλικια μου δεν ειμαι κανενα μωρο!!! Τριαντα πεντε ετων γυναικα ειμαικαι κλεισμενα βαδιζω για τα τριαντα εξι…
    Καλο βραδυ σας ευχομαι(μολις γυρισα απο το τελευταιο μαθημα της ημερας (ιδιαιτερα πιανου σε παιδια),καθως και ο συζυγος μου απο το πρωι στα δικαστηρια ,γραφειο (Δικηγορος) και λεμε να φαμε κατι ησυχα και να πουμε τα νεα μας!!!
    Παντα τα ειλικρινη μου Σεβη
    Χριστινα(αθεραπευτα ρομαντικη)

  5. Ο/Η Χριστινα Θεοτοκη λέει:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s