Συναυλίες μέσα στις εκκλησίες: υπερβολές;

ΣΟΥΜΑΡΙΣΤΑ 37
(Αλιεύοντας στο τοπίο, από δω κι από ‘κει…)

  • Ήταν επακόλουθο η εκδήλωση στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών να στεφθεί με επιτυχία και να προβληθεί απ’ όλες τις εφημερίδες και τα ΜΜΕ.
  • Απόδειξη πως όταν υπάρχει θέληση, κερδίζεις ευρύτερη συναίνεση από τον κόσμο.
  • Το όλο συμβολικό θέαμα ολοκληρώθηκε σχετικά ήρεμα, αν εξαιρέσουμε τις μικρής εμβέλειας διαμαρτυρίες των απανταχού ελληναράδων, γνωστών ιδεολογικών παρακμιακών καταβολών, που απέδειξαν πως πάντα αντιμάχονται τις όποιες προσπάθειες μιας φιλοπρόοδης πορείας, απ’ όπου και αν προέρχεται…
  • Στο προηγούμενο σημείωμά μου, αναφέρομαι γύρω απ’ αυτή τη συμβολική πρωτοβουλία του προέδρου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών κου Ιωάννη Μάνου, προς τον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος Κύριο Ιερώνυμο, οι οποίοι ζήτησαν την αρωγή του Προέδρου της Δημοκρατίας Κυρίου Κάρολου Παπούλια.
  • Είναι πιστεύω κατανοητή αυτή η κίνηση και αυτή η απλοχέρη προσφορά γύρω από το τεράστιο ζήτημα της α ν ε κ τ ι κ ό τ η τ α ς που έχουν ανάγκη αυτές οι περιοχές της Αθήνας που υποβαθμίζονται συνεχώς και καθημερινά από το αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης της μεταναστευτικής πολιτικής των τελευταίων δεκαετιών.
  • Θα επιχειρούσα όμως να το πάω πιο πέρα το θέμα, με την αποδοχή αυτού του φωτισμένου επικεφαλής της Ελληνικής Εκκλησίας να παραχωρεί (και να συμμετέχει) για πρώτη φορά χώρο λατρείας σε κοσμική (μη θρησκευτική) μουσική εκδήλωση, πέρα από τη θρησκευτική της βυζαντινής υμνολογίας που κυριαρχεί εδώ και αιώνες στο εκκλησίασμα.
  • Καινοτομία!
  • Η όπερα Misa Criolla του Ariel Ramirez και τα επί μέρους τραγούδια από το Άξιον Εστί του Θεοδωράκη (με τον Γιώργο Νταλάρα), είναι θρησκευτική και δοξαστική μουσική! Και τα δυο έργα υμνούν τα πάθη της ανθρώπινης διαδρομής μέσα στο χρόνο.
  • Το έργο του Μιχάλη Αδάμη ¨Εν χορδαίς¨, ερμηνευμένο από την Ορχήστρα Καμεράτα υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ, είναι έργο απόλυτα σεβόμενο τους μουσικούς κανόνες μιας θρησκευτικής μουσικολογικής θεώρησης.
  • Ο Αδάμης (1929) δεν επιλέχτηκε τυχαία γι αυτή τη συναυλία, εξ’ άλλου διαθέτει κατάλληλες περγαμηνές:
  • (Άρχισε να σπουδάζει μουσική από το 1940, παράλληλα συμμετείχε στις βυζαντινές χορωδίες της Μητρόπολης και του Ωδείου Αθηνών. Το 1955 παίρνει διπλώματα βυζαντινής μουσικής και αρμονίας. Σπούδασε επίσης στη Θεολογική Σχολή του Παν/μίου Αθηνών (αποφοίτησε το 1954). Στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές σύνθεσης, ηλεκτρονικής μουσικής και βυζαντινής μουσικοπαλαιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Brandeis της Βοστώνης).
  • Στη συνέχεια, το Concerto grosso των Χριστουγέννων (του Arcangelo Corelli, 1653-1713 ) που διαπνέεται από τα θρησκευτικά μορφολογικά συναισθήματα της μπαρόκ περιόδου. Ύστερα οι Μαΐστορες της Ψαλτικής τέχνης σε χριστουγεννιάτικες υμνωδίες, ένα πρόγραμμα κατάλληλα προσαρμοσμένο για την περίπτωση.
  • Γιατί κάνω αυτή την υπενθύμιση του ρεπερτορίου που παίχτηκε και ακούστηκε με την δέουσα προσοχή από πλήθος κόσμου στον Άγιο Παντελεήμονα;
  • Απλούστατα: Αναρωτιέμαι, μήπως ήρθε ο χρόνος να ανανεώσει η εκκλησία το μουσικό της περιεχόμενο, παρέχοντας τους καταπληκτικούς χώρους της στην εξελισσόμενη κοσμική μουσική; δηλαδή, να αγκαλιάσει τους ανθρώπους ακόμα και με τις σημερινές μουσικές που σέβονται την παράδοση και την συνέχεια της σοβαρής δημιουργικότητας των Ελλήνων οργανώνοντας συναυλίες μέσα στις εκκλησίες;
  • Πώς ηχεί η έννοια της (μουσικής) εξέλιξης στους ανθρώπους της εκκλησίας; ποιοι είναι οι λόγοι που δεν επιτρέπουν την εμφάνιση άλλης μουσικής πέρα από εκείνη της ψαλτικής   τέχνης στους ναούς, την ίδια στιγμή που στα προαύλια τους γίνονται (και καλώς γίνονται) ακόμα και πανηγύρια με παραδοσιακές μουσικές, της δικής μας ιστορικής διαδρομής;
  • Είναι λίγα από τις απορίες και τα ερωτήματα που συζητούνται, δίχως απαντήσεις στο θέμα…
  • Μήπως η συναυλία στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών είναι καιρός να θέσει έναν τέτοιον προβληματισμό; με αυτό τον τρόπο, ακόμα και στο τελευταίο χωριό, θα υπάρχει η δυνατότητα χώρου που μπορεί να φιλοξενεί ειδικών προδιαγραφών συναυλίες, με σοβαρό περιεχόμενο, ακολουθώντας αυστηρές προδιαγραφές καθορισμένες από έμπειρους ιεράρχες με σωφροσύνη.
  • Υπερβολές ή πρόταση λαϊκισμού από μέρους μου;
  • Θα υπενθυμίσω πως έξω από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, οι πόλεις της περιφέρειας σε αυτή την πατρίδα, στερούνται χώρων κατάλληλων για μουσικές δράσεις.
  • Δεν ισχυρίζομαι πως οι εκκλησίες είναι οι καταλληλότεροι συναυλιακοί χώροι. Ηχητικές αντανακλάσεις και τέτοια προβλήματα υπάρχουν, αλλά τα ίδια προβλήματα υπάρχουν και σε καθεδρικούς ναούς των Καθολικών και Ευαγγελιστών σε πόλεις της Ευρώπης, όπου οι συναυλίες μέσα στους χώρους αυτούς είναι καθημερινή υπόθεση και κεκτημένο, εδώ και πολλά χρόνια…
  • Η καλή μουσική στέκει παντού. Ακόμα περισσότερο σε χώρους που ο σεβασμός και η κατάνυξη της πίστης κυριαρχεί. Η μουσική είναι ανθρώπινο δημιούργημα και ως δημιούργημα διεκδικεί χώρους για να απλώσει τη μαγεία και την συμπαντική της διάσταση.
  • Μια τέτοια σκέψη, μια τέτοια νύξη, μετά την παρουσία τού Αρχιεπισκόπου κου Ιερώνυμου στη συναυλία στον Άγιο Παντελεήμονα, στις 12 Δεκεμβρίου του 2010, δεν είναι άστοχη, ούτε υπερβολική. Είναι και αναγκαία.
  • Διακατέχεται από την επιθυμία όλων μας, να υπάρξουν περισσότεροι χώροι, μια που η Ελλάδα παραμένει η χώρα με τις λιγότερες αίθουσες, στην Ευρώπη.
  • Και επειδή θα απουσιάσω στη Γερμανία, θα σας ευχηθώ ¨καλά Χριστούγεννα.¨. Θα τα πούμε ξανά σύντομα.

Νότης Μαυρουδής
(14/12/2010, μια πρόταση προς τον αξιοσέβαστο Αρχιεπίσκοπο κύριο Ιερώνυμο.)

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

12 Responses to Συναυλίες μέσα στις εκκλησίες: υπερβολές;

  1. Ο/Η chioschristina λέει:

    Καλησπερα Δασκαλε!
    Πάλι ειδαμε τον κο Νταλάρα να το μας εκπροσωπει σαν «»εθνος»‘.
    Περαν τουτου ουδεν αξιολογο συνέβη στον Ιερό Ναό, ο οποιος (πως να το κάνουμε!! αιώνες τώρα ειναι για την προσευχή των πιστών (οπως ζητουν και οι αλλοδαποι ενα ανάλογο χώρο και καλά κάνουν).
    Πολυ ωραιες οι καμεράτες αλλά οχι για τους τόπους προσευχής (οπως συμβαινει και στους λαους που αν τους πειραξεις το τζαμι παρ’ολιγον να προπηλακιστώ!!!!!!)
    Ναι ναι οπως το ακούτε και το σεβάστηκα!!!
    Ας μην αναφέρω για τα ΜΑΤ που κάναν facebook σε club λες και κάναν πόρτα στο ‘Mercedes club, επιτρέποντας την είσοδο μόνο στους «»»επωνύμους»»»(selebrities νεοελληνικης μπουρζουαζιας)!!!!!!!!!!!!
    Αυτα καλε μου Δάσκαλε ειναι τα σημεία των καιρών μας!!!
    Αλλωστε ως γνήσιος δημοκράτης που ειστε ξέρετε ‘οτι η συναδέλφοση αλλοφύλων εθνών γίνεται απο τον ημεδαπό λαό και οχι από εκπροσώπους του κοινοβουλίου που πάνε οπου οι κάμερες για να επιδείξουν την «»κόμη»» τους και τα επώνυμα συνολάκια τους …..και ο κόσμος εξω απο την εκκλησια υπο την απειλή των Ματ σιωπούσε και σιω πουσε και ακόμα θλιμενος σιωπά μέσα στην ταπεινωμένη του υπερηφάνεια που κάποιοι δήθεν «»λάτρεις της μουσικής»(αναθεμα και αν ήξεραν τι άκουγαν),τους κλείσαν την πορτα κατάμουτρα για αλλη μια φορά!!!!
    Ας μην αξωθουμε να δουμε ξανα τέτοια θλιβερά «»εις το όνομα της προβολής των μηδενικών » γεγονότα ,που μας γυριζουν πισω στις φιέστες της χούντας και τις αληστου μνήμης Ολυμπιάδες ¨»μουσικής » που διοργάνωνε στο Καλλιμάρμαρο σταδιο ( αν θυμόσαστε),οπως μου εχουν διηγηθει οι γονείς μου!!!!!!!!!
    Τα σέβη μου πάντα και καλα Χριστουγεννα με υγεία!!
    Χριστίνα Θεοτόκη

    • Ο/Η Νότης Μαυρουδής λέει:

      Αγαπητή μου Χριστίνα,
      επέστρεψα από Γερμανία και απαντάω στο σχόλιό σου περί των συναυλιών μέσα στις ελληνικές εκκλησίες.
      Δεν θα κουραστώ να υποστηρίζω πως θα ήταν μια σπουδαία καινοτομία αυτή η προσαρμογή της Εκκλησίας στις ανάγκες των καιρών για ¨ιστορική συμφιλίωση¨ με τις ανάγκες για περισσότερο ποιοτική μουσική μέσα στους χώρους της και γιαυτό υποστήριξα την πρωτοβουλία της εκκλησιαστικής ιεραρχίας στη συγκεκριμένη συναυλία στον Άγιο Παντελεήμονα.
      Εξακολουθώ να μην αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία. Θεωρώ πως μια απόφαση να ελευθερωθεί η μουσική φιλοξενία μέσα στις εκκλησίες θα είναι πέρα για πέρα κοινοφελής και θα ανανεώσει τις σχέσεις του πολίτη με το ίδιο το θρήσκευμα.
      Επίτρεψέ μου να διατηρώ τη λογική που λέει πως οι σχέσεις των ανθρώπων (και των φυλών, των χρωμάτων, της ράτσας, των εθνοτήτων) δεν θα ζημιωθούν ποτέ από πρωτοβουλίες αγάπης προς τους αδύναμους και απελπισμένους αλλοδαπούς-μετανάστες, που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα…
      Τα ζητήματα της διαμονής, της άδειας, και των κανόνων που θα πρέπει να τηρούνται, είναι μια άλλη υπόθεση, που έχει να κάνει με την ικανότητα του δικού μας κράτους να διαθέτει σοβαρή μεταναστευτική πολιτική.
      Έτσι, εγώ επιλλέγω να μην είμαι πολέμιος μιας τέτοιας πρωτοβουλίας, αλλά αντιθέτως. Να την θεωρώ πρωτοβουλία που προάγει την ίδια τη δημοκρατία μας. (Όση τουλάχιστον μάς έχει απομείνει…)
      Και -μέρες που είναι- σου εύχομαι από καρδιάς
      Καλή χρονιά και με υγεία.
      Νότης Μαυρουδής

  2. Ο/Η Χρήστος λέει:

    Κύριε Μαυρουδή,

    ..Δυτυχώς και εσείς είδατε πολύ επιφανειακά ότι διαδραματίστηκε την Κυριακή στον άγιο Παντελεήμονα. Με την ίδια ελαφρότητα βέβαια το αντιμετώπισαν και πολλοί άλλοι ακόμα΄ δεν εξεπλάγην, μάλλον λυπήθηκα.
    Ουσιαστικά δεν έχω παρά να συμφωνήσω απόλυτα με την προηγούμενη απάντηση(Χ.Θ.) συνεπώς δεν χρειάζεται ως δεύτερος να επαναλάβω τον πρώτο.
    Πάντως έχω να παραδεχτώ ότι η «δουλειά» ήταν πολύ καλοστημένη. ..Με προσκεκλημένους τον Αρχιεπίσκοπο, τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, εκπροσώπους κομμάτων και άλλων προσωπικοτήτων, μια επιλογή μουσικών θεμάτων που προκαλεί εύκολα και γρήγορα συγκίνηση, εκτελεσμένα από ευγενικά όργανα που δε θα προκαλέσουν, τραδουδισμένα δε από ένα λαοφιλή καλλιτέχνη..Εναν Τύπο υπ’ ατμόν και εγκαίρως ειδοποιημένο να προλάβει να χαρακτηρίσει «ακροδεξιούς» όλους όσους αντέδρασαν σε όλη αυτή την κωμωδία(ή μάλλον δράμα;) έτσι ώστε να «μπλοκάρει» όλη την αντιπολίτευση και να το σκεφτεί πολύ να αντιδράσει..Τι άλλο θα μπορούσες να κάνεις από το να αντιμετωπίσεις θετικά αυτή την πρωτοβουλία;..
    …………
    Η συναυλία τελείωσε, επίσημοι και μη που παρευρέθησαν επέστρεψαν στα σπίτια τους(που πολλά από αυτά βρίσκονται στη Φιλοθέη, Ψυχικό, Εκάλη κλπ. περιοχές «προστατευμένες» και άκρως απαγορευτικές για παρείσακτους και ανεπιθύμητους) με ανάμικτα, μπερδεμένα συναισθήματα. Η επόμενη ημέρα όμως παρέμεινε η ίδια στον άγιο Παντελεήμονα. Τα ίδια προβλήματα, οι ίδιες ανησυχίες, χωρίς την ελπίδα για πρωτοβουλίες λύσης των προβλημάτων των κατοίκων της περιοχής.
    Η φωνή του Νταλάρα, τα βιολιά της καμεράτας και η μπαγκετα του Μαέστρο(όλοι τους αξιολογότατοι καλλιτεχνικά) ξεχάστηκαν ενώ η αποτελεσματικότητά τους αποδείχθηκε ελάχιστη, μηδαμινή όπως άλλωστε οτιδήποτε σε αυτό τον κόσμο είναι
    «φθηνό» και κατασκευασμένο και όχι πραγματικά αληθινό
    Η συναυλία μέσα στον ιερό ναό έχει πολλές και ποικίλες προεκτάσεις που δε θα προσπαθήσω να αναλύσω αυτή την ώρα.
    Σε κάθε περίπτωση η Ορθοδοξία-κι γι’αυτό άλλωστε ξεχωρίζει από οποιαδήποτε άλλη θρησκεία ή δόγμα, δεν έχει ή δε θα έπρεπε να έχει ανάγκη από μερικά κλαμπατσίμπανα, τυμπανοκρουσίες, «δοξαριές» και εντυπωσικές κορώνες. Οι εκκλησίες της είναι ή θα έπρεπε να είναι χώρος κατάνυξης, ταπείνωσης, προσευχής και εσωτερικής συντριβής και όχι συναυλιακός χώρος. Δεν έχει ανάγκη υπερβολών και εντυπωσιακών λόγων. Η Ορθοδοξία το μόνο που έχει να δείξει-και αυτό είναι αρκετό- είναι είναι ένα κομμάτι ξύλου μπηγμένο στη και γη λίγο αίμα, νωπό ακόμα, στο χώμα..! Αυτό να υπενθυμίζουμε πρώτα στον εαυτό μας και ύστερα στους άλλους. Και τότε όλα οι αγαθοί σκοποί μας μπορούν να επιτευχθούν!

    εύχομαι σε όλους καλά Χριστούγεννα
    Με σεβασμό και εκτίμηση στο προσωπό σας
    Καλά Χριστούγεννα

    Σας σέβομαι και σας εκτιμώ κύριε Μαυρουδή

    Χρήστος Παπα

    • Ο/Η mavroudistar λέει:

      Αγαπητέ Χρήστο Παπα,
      Είναι δύσκολο να σε πείσω πως χρειαζόμαστε ΚΑΙ τους χώρους των εκκλησιών για να συνδυαστούν με τις κατάλληλες συναυλιακές εκδηλώσεις.
      Τις θέσεις αυτές τις υποστηρίζω εδώ και χρόνια και επιμένω. Είμαι ένας από τους μουσικούς που έχω επαννειλλημένως κληθεί σε ναούς ξένων εκκλησιών (Γερμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ιταλία, Σουηδία) παίζοντας σε ρεσιτάλ και έχω νιώσει σαν ένα διαφορετικής διάστασης εκκλησίασμα…
      Η φράση σου όμως «Οι εκκλησίες της είναι ή θα έπρεπε να είναι χώρος κατάνυξης, ταπείνωσης, προσευχής και εσωτερικής συντριβής και όχι συναυλιακός χώρος» δεν λαμβάνει υπ’ όψη πως υπάρχει η μουσική τέχνη και το τραγούδι που περιέχεται μέσα σε αυτά τα αισθήματα που αναφέρεις, κι όμως, δεν φιλοξενούνται στην Ελληνική εκκλησία.
      Οι εποχές έχουν προ πολλού δώσει «σήμα» πως η ανθρωπότητα θα πρέπει να χαράξει «νέα σύνορα» με την πίστη, την κατάνυξη και τον σεβασμό, γιαυτό και η Εκκλησία θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να συμφιλιωθεί περισσότερο με τις Τέχνες και τα Γράμματα, όχι μόνο θεωρητικά, αλλά και πρακτικά, καλώντας τις σκέψεις και τη δημιουργία τους μέσα στον οίκο.
      Όσο για την «επόμενη μέρα» στον Άγιο Παντελεήμονα, εξαρτάται από την βούληση της πολιτείας και της Εκκλησίας εάν το πρώτο βήμα θα έχει και δεύτερο…
      Εξαρτάται και από τους πολίτες, απ’ όλους μας, εάν θα συνεννοηθούμε για να «επιτρέψουμε» την ειρηνική αντιφυλετική-αντιρατσιστική υστερία.
      Είναι θέμα πλέον κουλτούρας της δημοκρατίας και της συμβίωσης με ξένους, δίχως να παραβλέπω τα οξύτατα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η ανεξέλλεγκτη σαθρή πολιτική των τελευταίων κυβερνήσεων, σε σημεία όπως αυτό του Αγ. Παντελεήμονα….
      Εμείς «των βορείων προαστείων» ευελπιστούμε να ξεπεράσουμε χρόνιες αγγυλώσεις που μας ταλαιπωρούν.
      Και επειδή το απόγευμα πετάω για Γερμανία, θα λείψω σε μία επόμενη απάντηση, αν χρειαστεί.
      Όχι από αδιαφορία…
      φιλικά,
      ΝοΜα

  3. Ο/Η chioschristina λέει:

    …..και η Αγια Σοφιά εγινε χώρος επιδειξεων μόδας και αλλων ευτράπελων γεγονοτων εκτος από Αγιά Σοφιά ….
    Μελαγχόλησα μέρες που είναι……Ο μη σχολιασμός του δικού μου κειμένου ειναι αδιαφορία απ’οτι βλέπω!
    Δεν πειράζει.
    Καλος σας ταξειδι και καλές γιορτές
    Χριστίνα Θεοτόκη

  4. Ο/Η Χριστινα Θεοτοκη λέει:

    A!!! και’γω στα βορεια προαστια μενω ,αλλα δεν το’χω παντιερα!
    Με αναγκασατε να το πω.
    Σας ευχομαι ολοψυχα ο καινουργιος χρονος να σας φερει οτι ποθειτε
    Μετα τιμης
    Χριστινα Θεοτοκη

  5. Ο/Η chioschristina λέει:

    Αγαπητε δασκαλε
    Κτ’αρχας σας ευχομαι υγεια και ευτυχια στην καινουργια χρονια που μπαινει!!
    Οσο για την ποιοτικη μουσικη (παντα την κλασσικη),που υπαρχουν σε εκκλησιες οπως της Βιεννης (ειχα την τυχη να παρακολουθησω καποια Χριστουγεννα και ηταν πραγματικα αριστουργημα),δεν νομιζω οτι μπορει κανεις να κανει την συγκρηση με τις Ελληνικες Ορθοδοξες εκκλησιες.
    Και αυτο,διοτι ετσι ειναι οι κανονες της (εκκλησιας) και αν σε καποιους δεν αρεσουν δεν τους υποχρεωνει κανεις να τους ακολουθησει.Αλλωστε οι δικες μας εκκλησιες δεν εχουν το Οργανο που εχουν οι ξενες (μερικες Ευρωπαικες οχι ολλες),ουτε τον αναλογο χωρο.
    Εμενα προσωπικα δεν με ευχαριστει να ακουω τον Νταλαρα να κλαψουριζει με φωνη ρεμπετοτενορου(αδοκιμος ορος αλλα δεν μπορω να τον περιγραψω αλλιως) μεσα σε εκκλησια η και στο Ηρωδειο ακομα διοτι κανοντας την συγκριση με τις φωνες των χωρωδιων των ξενων εκκλησιων μου φαινεται γροτεσκο και γελοιο…
    Καποτε η αλληστου μνημης Φρειδερικη επισκεπτομενη στα Μετεωρα καποιο μοναστηρι λεγοντας οτι ειναι βασιλισσα αρνηθηκε να τηρησει τους κανονες ευπρεπειας του μοναστηριου με αποτελεσμα να την πεταξουν εξω λεγοντας πολυ απλα οτι στο μοναστηρι σταματουν οι τιτλοι και τον λογο τον εχει (οχι οι μοναχες).αλλα η Παναγια και αν δεν θελετε κυρια μου μην μπειτε!!!!
    Στα γεραματα της νομιζω οτι για να εξιλεωθει για τα αμαρτηματα της απσπασθηκε καποια ασιατικη θρησκεια η κατι τετοι δεν θυμαμαι ακριβως….
    Κατι αναλογο μου θυμιζει και η σημερινη ιστορια με τα τραγουδακια του Νταλαρα και του Γαιτανου σε εκκλησιες αιντε και στο τσακιρ κεφι να φερουμε και τα μπουζουκια να το κανουμε πιο κουλερ λοκαλ….
    Οχι δεν θα το αντεξω αυτο,διοτι δεν με απασχολει η εκκλησια αλλα η μουσικη που τοσο αγαπω να την δω να ευτελιζεται μ’αυτο τον ακομψο τροπο ,χωρις να υαπαρχει η υποδομη (στιε Ελληνικες εκκλησιες) για να ακουσω Μπαχ απο καποιο Οργανο οπως αρμοζει και αισθητικα.
    Κατα τα αλλα γουστα ειναι αυτα και θα μου επιτρεψετε εγω να μην παραστω σε μια τετοια κωμωδια κακης ποιοτητος,διοτι προτιμω να ξενιτευτω για να ακοσω ορατοριο στην Βιεννη παρα μπαγλαμαδες(δεν εχω τιποτα εναντιον του συμπαθους οργανου),μεσα στις Ελληνικες εκκλησιες καθισμενη διπλα στην κα Βοζεμπεργκ και φορωντας Chanel ταγιερακι.
    Οσο για το μεταναστευτικο θελει πολλες ωρες συζητηση και δεν θελω να σας κουρασω αλλο.
    Ζηλευω αφανταστα για το ταξιδι σας στην Γερμανια!!!!!!!
    Αν ειμαστε γεροι του χρονου ισως να το κανω και’γω το ταξιδακι αυτο
    Σας ευχομαι καθε ευτυχια
    Με σεβασμο
    Χριστινα Θεοτοκη

  6. Ο/Η chioschristina λέει:

    Αγαπητε δασκαλε
    Κτ’αρχας σας ευχομαι υγεια και ευτυχια στην καινουργια χρονια που μπαινει!!
    Οσο για την ποιοτικη μουσικη (παντα την κλασσικη),που υπαρχουν σε εκκλησιες οπως της Βιεννης (ειχα την τυχη να παρακολουθησω καποια Χριστουγεννα και ηταν πραγματικα αριστουργημα),δεν νομιζω οτι μπορει κανεις να κανει την συγκρηση με τις Ελληνικες Ορθοδοξες εκκλησιες.
    Και αυτο,διοτι ετσι ειναι οι κανονες της (εκκλησιας) και αν σε καποιους δεν αρεσουν δεν τους υποχρεωνει κανεις να τους ακολουθησει.Αλλωστε οι δικες μας εκκλησιες δεν εχουν το Οργανο που εχουν οι ξενες (μερικες Ευρωπαικες οχι ολλες),ουτε τον αναλογο χωρο.
    Εμενα προσωπικα δεν με ευχαριστει να ακουω τον Νταλαρα να κλαψουριζει με φωνη ρεμπετοτενορου(αδοκιμος ορος αλλα δεν μπορω να τον περιγραψω αλλιως) μεσα σε εκκλησια η και στο Ηρωδειο ακομα διοτι κανοντας την συγκριση με τις φωνες των χωρωδιων των ξενων εκκλησιων μου φαινεται γροτεσκο και γελοιο…
    Καποτε η αληστου μνημης Φρειδερικη επισκεπτομενη στα Μετεωρα καποιο μοναστηρι λεγοντας οτι ειναι βασιλισσα αρνηθηκε να τηρησει τους κανονες ευπρεπειας του μοναστηριου με αποτελεσμα να την πεταξουν εξω λεγοντας πολυ απλα οτι στο μοναστηρι σταματουν οι τιτλοι και τον λογο τον εχει (οχι οι μοναχες).αλλα η Παναγια και αν δεν θελετε κυρια μου μην μπειτε!!!!
    Στα γεραματα της νομιζω οτι για να εξιλεωθει για τα αμαρτηματα της απσπασθηκε καποια ασιατικη θρησκεια η κατι τετοι δεν θυμαμαι ακριβως….
    Κατι αναλογο μου θυμιζει και η σημερινη ιστορια με τα τραγουδακια του Νταλαρα και του Γαιτανου σε εκκλησιες αιντε και στο τσακιρ κεφι να φερουμε και τα μπουζουκια να το κανουμε πιο κουλερ λοκαλ….
    Οχι δεν θα το αντεξω αυτο,διοτι δεν με απασχολει η εκκλησια αλλα η μουσικη που τοσο αγαπω να την δω να ευτελιζεται μ’αυτο τον ακομψο τροπο ,χωρις να υαπαρχει η υποδομη (στιε Ελληνικες εκκλησιες) για να ακουσω Μπαχ απο καποιο Οργανο οπως αρμοζει και αισθητικα.
    Κατα τα αλλα γουστα ειναι αυτα και θα μου επιτρεψετε εγω να μην παραστω σε μια τετοια κωμωδια κακης ποιοτητος,διοτι προτιμω να ξενιτευτω για να ακοσω ορατοριο στην Βιεννη παρα μπαγλαμαδες(δεν εχω τιποτα εναντιον του συμπαθους οργανου),μεσα στις Ελληνικες εκκλησιες καθισμενη διπλα στην κα Βοζεμπεργκ και φορωντας Chanel ταγιερακι.
    Οσο για το μεταναστευτικο θελει πολλες ωρες συζητηση και δεν θελω να σας κουρασω αλλο.
    Ζηλευω αφανταστα για το ταξιδι σας στην Γερμανια!!!!!!!
    Αν ειμαστε γεροι του χρονου ισως να το κανω και’γω το ταξιδακι αυτο
    Σας ευχομαι καθε ευτυχια
    Με σεβασμο
    Χριστινα Θεοτοκη

  7. Ο/Η chioschristina λέει:

    Δικο σας:Σε αυτό τον παράλληλο κόσμο λοιπόν (που μια χαρά συμβαδίζει με τον πραγματικό όταν αποφεύγονται οι κακοτοπιές κι όταν η -επί της ουσίας ολιγαρκής- προσωπική ζωή τσουλάει όμορφα και ειρηνικά) και αυτή τη χρονιά που πέρασε συνέβησαν πράγματα και θαύματα! Λογικό είναι προσωπικά να είμαι περισσότερο ενημερωμένος για αυτά του δικού μου χώρου, της μουσικής.
    Θα μου επιτρέψετε όμως να μην βρίσκω ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα λεγόμενα μεγάλης εμβέλειας γεγονότα, αυτά λειτουργούν μια χαρά και χωρίς εμένα μαζεύοντας την λεγόμενη αφρόκρεμα της κοσμικής ζωής της πόλης. Το ‘αφάν κατέν’ που έλεγε μια γιαγιά, θα έκανα μάλιστα και χιούμορ επί του όρου εάν τη μανούλα μου δεν την έλεγαν Κατίνα.
    Αυτο μαλιστα!!!!!
    Και τη δικη μου μανουλα Κατερινα την λεγαν

  8. Ο/Η Γιώργος Γιατράς λέει:

    Αγαπητέ κύριε Μαυρουδή,

    Μπράβο για την πρότασή σας και συγχαρητήρια για το σθένος με το οποίο την υποστηρίζετε! Συμφωνώ απόλυτα με την άποψή σας να προωθηθεί η εκτέλεση ποιοτικών έργων κοσμικής μουσικής σε εκκλησίες. Είναι καιρός πλέον να ανανεωθεί η ορθόδοξη εκκλησία στην Ελλάδα και σε αυτόν τον τομέα.
    Τα μεγάλα έργα της ευρωπαϊκής κοσμικής μουσικής που μας κληροδότησαν οι προηγούμενοι αιώνες, όπως τα έργα του Μπετόβεν, του Μότσαρτ και του Βιβάλντι και άλλων, στην πραγματικότητα έχουν ένα βαθύτατο θρησκευτικό περιεχόμενο. Δεν είμαι θρήσκος αλλά ούτε εχθρός της θρησκείας. Προσωπικά λοιπόν, νοιώθω πιο κοντά στον θεό όταν ακούω μια συμφωνία του Μπετόβεν παρά μια θρησκευτική λειτουργία.
    Μια εκκλησία, με την ατμόσφαιρα σοβαρότητας και κατάνυξης που εκ των πραγμάτων δημιουργεί, αποτελεί έναν ιδιαίτερα κατάλληλο χώρο για συναυλίες. Και η ατμόσφαιρα κατάνυξης που επιβάλλει, αντισταθμίζει με το παραπάνω τις τεχνικές αδυναμίες ηχητικής φύσεως της εκκλησίας. Πιστεύω ωστόσο, ότι στον χώρο μιας εκκλησίας δεν έχουν θέση ούτε ευτελή έργα όπως αυτά που ακούγονται στα σκυλάδικα και στα νυχτερινά κέντρα, ούτε έργα μουσικής disco, heavy metal, ροκ ή δωδεκαφθογγικής ή ατονικής μουσικής. Θα πρέπει να παίζονται μόνο έργα που εξυψώνουν τον άνθρωπο και όχι έργα που τον υποβαθμίζουν.

    Φιλικά

    Γιώργος Γιατράς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s