Ωδείων κρίση…

ΣΟΥΜΑΡΙΣΤΑ 54
(Αλιεύοντας στο τοπίο, από δω κι από ‘κει…)


  • Μέσα σε όλα, κρίση και στα Ωδεία! Θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά;
  • Κι εδώ, της οικονομικής κρίσης, προηγήθηκε εκείνη της ποιοτικής.
  • Χρόνια τώρα διατυπώνουμε κριτική και ενστάσεις γύρω από τη λειτουργία των Ωδείων και τις παροχές ποιοτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στους σπουδαστές.
  • Χρόνια τώρα τίποτα δεν αλλάζει. Όλα βαίνουν ομαλώς καταθλιπτικά και συρρικνώνουν τις όποιες φαντασιακές επιθυμίες σχετικές με μια μουσική εκπαίδευση όπως εκείνη των γειτονικών ευρωπαϊκών χωρών.
  • Έτσι, το οικοδόμημα της ωδειακής παιδείας ήταν αναμενόμενο πως θα κατέρρεε˙ απλώς, η οικονομική κρίση συρρίκνωσε την πελατεία των Ωδείων και σε συνδυασμό με τη χαμηλότατης ποιότητας παροχή σπουδών, μείωσε το ενδιαφέρον των σπουδαστών και των οικογενειών τους, που χρηματοδοτούν ένα οικογενειακό πλάνο, δίχως προοπτική… Μείωσε (έως εξαφάνισε) και το ενδιαφέρον της πολιτείας.
  • Πόσες αποδείξεις να παραθέσουμε γύρω από το θέμα, όταν είναι κοινό μυστικό πως στη χώρα με τις λιγότερες ορχήστρες, τις λιγότερες χορωδίες, καθώς και την χωρίς στόχο υποχρέωση προγραμματισμού σπουδών επιβεβλημένη από το αρμόδιο υπουργείο, ουδείς δίνει λογαριασμό σε κανέναν και όλα μπαίνουν μέσα σε μια αδιαφάνεια δίχως προηγούμενο;
  • Τώρα, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης διανέμει  στον κόσμο του την εξής ανακοίνωση:
  • ΘΕΜΑ : Το Κρατικό Ωδείο, ο παλαιότερος (97 χρόνων) δημόσιος φορέας πολιτισμού  της χώρας  ΚΛΕΙΝΕΙ !!!!!!!!

Ο Σύλλογος Καθηγητών Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης σας ενημερώνει ότι στις στάσεις εργασίας της προηγούμενης εβδομάδος υπήρξε καθολική συμμετοχή των εργαζομένων. Ωστόσο, δεν σημειώθηκε καμία αντίδραση εκ μέρους της Διοίκησης και  του ΥΠΠΟΤ. Ως εκ τούτου, ο Σύλλογος συνεχίζει τις κινητοποιήσεις του προβαίνοντας  σε   24ωρη απεργία την Πέμπτη 12 Μαΐου.
Τα αιτήματα της απεργίας  δεν  αλλάζουν και παραμένουν ως εξής :

1        Πλήρης κάλυψη του εγκριθέντος προϋπολογισμού με άμεση καταβολή κρατικής επιχορήγησης.
2       Άμεσος διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου.
3       Άμεση πλήρωση θέσης Διευθυντή.
4       Καταβολή του συνόλου των οφειλόμενων δεδουλευμένων στο διδακτικό προσωπικό του ωδείου.
5       Διαβάθμιση των σπουδών στο ωδείο με αντιστοίχησή τους με τις ακαδημαϊκές βαθμίδες της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης.
6      Άμεση κατάρτιση σύγχρονου οργανογράμματος αντίστοιχου με τη σημερινή δομή και λειτουργία του ωδείου.
7      Άμεση κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών του ωδείου.
8     Οριστική λύση του κτιριακού με μεταβίβαση του κτιρίου της οδού Φράγκων στην κυριότητα του ωδείου.

 Με   Τιμή
Η  Πρόεδρος  Κατερίνα Καρατζά
 Ο Γραμματέας  Γεώργιος Λυγερίδης

  • Τι σημαίνει άραγε «κλείνει» και μάλιστα ένα κρατικό Ωδείο με ιστορία;
  • Όλοι αντιλαμβανόμαστε το βάρος μιας τέτοιας είδησης και αυτό μας κάνει να είμαστε όλοι έτοιμοι, για το χειρότερο σενάριο που αφορά σε οτιδήποτε στηρίζεται σε κρατικές χρηματοδοτήσεις, όπως το Ωδείο Αθηνών όπου και από ‘κει τα μαντάτα δεν είναι ευχάριστα, όταν μαθαίνουμε πως η διεύθυνση χρωστάει δεδουλευμένα μηνών στους καθηγητές…
  • Οι καθηγητές και το προσωπικό στο κρατικό της Θεσσαλονίκης έχουν να πληρωθούν από το Νοέμβριο του 2010 (!!!) και βεβαίως το κράτος δεν έχει και δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις ετήσιες υποχρεώσεις του, που απ’ ότι μαθαίνω είναι 1.200.000 (ανελαστικά έξοδα) κάθε χρόνο. Το Ωδείο εισέπραξε τα μισά για το 2010 και το αδιέξοδο καλά κρατεί…
  • Όσο κι αν το τοπίο των χρωστούμενων (φέσι τα λέμε) να γίνεται καθημερινή εικόνα, όσο κι αν οι διαμαρτυρίες να είναι στην ημερήσια διάταξη, γνωρίζουμε πως ουδείς από τους αρμόδιους θα ακούσει τα αιτήματα, ιδιαίτερα από έναν επαγγελματικό κλάδο που δεν έχει τη δύναμη να πλήξει σημαντικούς στόχους της εθνικής οικονομίας (όπως –για παράδειγμα- η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ).
  • Μήπως στο απευκταίο ενδεχόμενο να κλείσει το Κρατικό Ωδείο  Θεσσαλονίκης, πρέπει να σκεφτούμε πως όντως τα πράγματα θα αρχίσουν (και στα ωδεία) από μηδενική βάση;
  • Μήπως δηλαδή τα Ωδεία θα πρέπει να διεκδικήσουν την επανατοποθέτησή τους στη συνείδηση της κοινωνίας ως χρήσιμα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ώστε να «επιβάλλουν» στο «νέο κράτος» και στην πολιτεία την οντότητά τους, με στόχο να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει;

  • Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο εγώ προσωπικά δεν θα είχα την παραμικρή αντίρρηση, αρκεί να γνωρίζω την ύπαρξη ενός κράτους σοβαρού, που να είναι ικανό για μια σημαντική αξιολόγηση προσώπων, γνώσεων και ικανοτήτων! Υπάρχει τέτοιο κράτος; τέτοιοι παράγοντες; πού είναι και δεν τους έχω δει τόσα χρόνια σε διοικητικές θέσεις εκεί πάνω, στους θώκους των υπουργείων;
  • Με βάση λοιπόν τη δυσοίωνη εποχή και στο χώρο των Ωδείων, κάτι μου λέει πως, πράγματι, ένας νέος κύκλος πρόκειται να αρχίσει. Ένας άλλος αγώνας, διαφορετικός από τους έως τώρα, που θα έχει να κάνει με την ανασύνθεση ολόκληρου του συστήματος της μουσικής εκπαίδευσης, πάνω σε μια διαφορετική βάση από εκείνην του παρελθόντος χρόνου…
  • Να ψάξουμε να βρούμε τους τρόπους ώστε η μουσική να γοητεύσει τις νεότερες γενιές. Μια τέτοια προσπάθεια δεν είναι εύκολη υπόθεση, γιατί απαιτεί ευφάνταστους καθηγητές που κατέχουν τους επικοινωνιακούς κώδικες αυτής της τέχνης, που ως γνωστόν λειτουργεί τις περισσότερες φορές λυτρωτικά.
  • Ποιος θα ισχυριστεί πως δεν υπάρχουν; Απλώς, συνθλίβονται σε ένα ανύπαρκτο πεπαλαιωμένο σύστημα εκπαίδευσης.
  • Το ενδεχόμενο «λουκέτου» ενός σημαντικού μουσικού κρατικού ιδρύματος θα είναι ό,τι πιο δυσάρεστο μπορεί να συμβεί στο χώρο της μουσικής, αλλά, σύντροφοι των Ωδείων της ελληνικής επικράτειας, καλό είναι να είμαστε προετοιμασμένοι για τέτοιες ανατροπές σε μια χώρα, σε μια οικονομία, σε ένα σύστημα αξιών που χωλαίνει, που νοσεί βαθύτατα και πληρώνει τις παραμορφώσεις, καθώς και τις κακοδαιμονίες, μιας καθησυχαστικά βαλτωμένης αντίληψης.
  • Με δεδομένο πως ο χρόνος κρατάει στο διηνεκές του, ό,τι είναι χρήσιμο, ζωντανό και ουσιώδες για τη ζωή και τον άνθρωπο, ας το απλώσουμε όλο αυτό, τοποθετώντας και τους εαυτούς μας (και την ιδιότητά μας) μέσα σε αυτή τη θεώρηση…
  • Η μουσική εκπαίδευση δεν μπορεί να εξαντλείται στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Επεκτείνεται σε όλη την επικράτεια και όλοι συνομολογούμε πως από τη δεκαετία του ’80 και μετά, κάτι συνέβη και το σκάφος δείχνει μπαταρισμένο…

  • Κανένα σημάδι ανανέωσης-βελτίωσης σε προγράμματα σπουδών και σε ωδειακή αξιοπιστία. Όχι πως όλα τα Ωδεία είναι ίδια και επιδεικνύουν έλλειψη σοβαρότητας, αλλά -είπαμε- πάντα στους κανόνες υπάρχουν οι εξαιρέσεις…
  • Η οικονομική ύφεση και η πολυεπίπεδη κοινωνική κρίση μοιραία αλλάζει τη χώρα και τίποτα δε θα μείνει αναλλοίωτο. Όλα μέσα στο τοπίο θα υποστούν αλλαγές και μετασχηματισμούς που θα οδηγήσουν τη χώρα, τους πολίτες, όλους εμάς, σε άλλες ατραπούς!
  • Έτσι και τα Ωδεία! Θα αλλάξουν δρόμους.
  • Θα είναι καλύτεροι αυτοί οι δρόμοι; χειρότεροι; δημιουργικοί ή οπισθοδρομικοί;
  • Ένα είναι σίγουρο: το χρήμα δε θα βρίσκεται στο επίκεντρο, γιατί απλούστατα δεν θα υπάρχει. Ό,τι θα γίνει γύρω από τη μουσική εκπαίδευση, ό,τι θα συντελεστεί, θα έχει ως ζητούμενο την ίδια την Τέχνη, διαφορετικά ο κακός μας ο καιρός θα μας καταστήσει παλαιούς και αραχνιασμένους, σαν το παλιό σάλι της γιαγιάς…

Νότης Μαυρουδής
(10/5/2011, για το ενδεχόμενο κλεισίματος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης)

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s