Περί Μουσικής από τον Υπουργό… (26/4/2015)

Δεν αντιλαμβάνομαι-ομολογώ- γιατί η φράση του αναπληρωτή υπουργού πολιτισμού κου Νίκου Ξυδάκη περί «ανάγκης διαβάθμισης των Ωδείων και των Δραματικών Σχολών» κίνησε το έντονο ενδιαφέρον του μουσικού χώρου και χάρισε αέρα αισιοδοξίας στους φίλους τής μουσικής… Το ξέρω πως τα τόσα συσσωρευμένα προβλήματα που υπάρχουν στο χώρο τού μουσικού εκπαιδευτικού πολιτισμού, είναι βουνό σε μέγεθος Έβερεστ και δεν είναι δυνατόν να λυθούν από μια απόφαση ή ακόμα και από επί μέρους εγκυκλίους υπουργικών νομοθετημάτων ή διατάξεων. Υπάρχει ανάγκη μεγάλων αλλαγών σε πολλά επίπεδα.

Τι το καινούργιο είπε ο άνθρωπος; Τα λόγια του μου φάνηκαν περισσότερο επιβεβαιώσεις και διαπιστώσεις προβλημάτων, παρά προσπάθεια λύσης τους. Κοντολογίς, ο αναπληρωτής είπε στην ουσία πως είναι γνώστης των προβλημάτων και πως η πολιτεία θα δει τι θα κάνει  για την διαβάθμιση και την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης των μουσικών σπουδών. Ε, λοιπόν σας διαβεβαιώνω πως μπορεί οι προηγούμενοι αρμόδιοι (λέμε τώρα…) υπουργοί  να μην ασχολήθηκαν καθόλου με τις μουσικές σπουδές, αλλά αν πάμε στην περίοδο υπουργίας Μικρούτσικου, θα θυμίσω πως μετά από τον θάνατο της Μελίνας Μερκούρη, όταν ανέλαβε καθήκοντα υπουργού Πολιτισμού, στις 16 Μαρτίου 1994, μέχρι τις 22 Ιανουαρίου 1996, ασχολήθηκε ενεργά με το θέμα τής μουσικής εκπαίδευσης και στελέχωσε κατάλληλες επιτροπές για τη χάραξη κάποιων προγραμμάτων και εύρεσης λύσεων των μεγάλων (και) τότε μουσικών εκπαιδευτικών προβλημάτων. Ήμουν ένα από τα μέλη τής επιτροπής που ανέλαβε να προτείνει αλλαγές και κατευθύνσεις, διαμορφώνοντας ένα σχέδιο νόμου για τον προγραμματισμό και την αναβάθμιση των ωδειακών σπουδών. (Η επιτροπή: Άρης Γαρουφαλής, Γιώργος Κουρουπός, Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Περικλής Κούκος, Νότης Μαυρουδής) Θυμάμαι όταν παραδώσαμε τις προτάσεις μας, που περιείχαν πολλές αλλαγές στα ακανθώδη θέματα των υποχρεώσεων τόσο των σπουδαστών, όσο και του κράτους, μαζί με τους τρόπους αναβαθμίσεων των σπουδών, συν το σπουδαίο θέμα ίδρυσης Μουσικής Ακαδημίας βασισμένης στις εμπειρίες τής ευρωπαϊκής πρακτικής, ο ενθουσιώδης έως τότε υπουργός, μας απάντησε πως δεν είναι εύκολο να βρει τα κονδύλια που θα χρειάζονταν για τη δύσκολη μετάβαση, από την προχειρότητα και τσαπατσουλιά τής υπάρχουσας μουσικής εκπαίδευσης, σε μια άρτια και ευπρόσωπη εκπαιδευτική κατάσταση! Τότε, σταμάτησε και η δράση εκείνης της επιτροπής.

Αναφέρομαι σε μια περίοδο (1995) όπου «λεφτά υπήρχαν»! Μια συζήτηση σήμερα, με αντίστοιχους στόχους και προθέσεις, από τον νυν αναπληρωτή υπουργό κο Ξυδάκη, ισοδυναμεί φαντάζομαι με απόλυτη ουτοπία και καταδεικνύει την έλλειψη βαθύτερης γνώσης τού εύρους των αγκυλώσεων και των προβλημάτων τού θέματος τόσο του υπουργού, όσο και των συμβούλων του, που σαφώς λογαριάζουν δίχως τον ξενοδόχο… Βεβαίως ο νυν υπουργός προς το τέλος της ολιγόλεπτης παρέμβασής του, πρόσθεσε πως είναι δύσκολο κάτι τέτοιο. Δηλαδή, διαβάθμιση και πιστοποίηση των καλλιτεχνικών σπουδών…

Για του λόγου το αληθές, απομαγνητοφώνησα την σύντομη παρέμβαση του κου Ξυδάκη και σας την παραθέτω:

«Το θέμα απασχολεί πολλά χρόνια την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Είναι η αναβάθμιση-πιστοποίηση των Σχολών. Των Δραματικών Σχολών και των Ωδείων, και των σχολικών που είναι λιγότερες βέβαια, οι οποίες είναι σε ένα υβριδικό καθεστώς, δεν αναγνωρίζονται οι Ανώτερες Σχολές. Με τα Ωδεία υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Υπάρχουν μερικά Ωδεία τα οποία δίνουν, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης που είναι το μοναδικό κρατικό, δίνει πτυχίο soliste μετά από 14 χρόνια σπουδών. Αυτός που έχει πτυχίο soliste, στην πραγματικότητα είναι κάτοχος απολυτηρίου-Λυκείου. Υπάρχει μια μεγάλη αταξία εκεί. Προσπαθούμε, δεν είναι τόσο εύκολο, αλλά είναι χρέος μας να προσπαθήσουμε να διαβαθμίσουμε και να πιστοποιήσουμε τις καλλιτεχνικές Σχολές, τις δραματικές Σχολές και τα Ωδεία κυρίως, και είναι και πάγιο αίτημα…»

Ακούγοντας τον υπουργό, πολλά σημεία θα μπορούσε να παρατηρήσει και να επισημάνει κανείς, ώστε να κάνει αντίλογο, αλλά θεωρώ πως το θέμα είναι (και αυτό) της αναμονής. Θα πρέπει να πούμε πως η χώρα ολόκληρη είναι της αναμονής εξελίξεων σε κάθε σημείο της. Και το θέμα των μουσικών σπουδών είναι ένα από τα αμέτρητα που θα περιμένουν, ας ελπίσουμε όχι στο απώτερο μέλλον, τη σειρά τους για να εξεταστεί και να μπει στη νομοθετική διαδικασία. Αν κανείς σκεφτεί την ιστορία των Ωδείων στη χώρα μας, τη μακραίωνη και σε ρυθμούς όχι χελώνας, αλλά σαλιγκαριού διαδικασίες εκπαίδευσης, τότε θα κατανοήσει πως ο υπουργός γνωρίζει καλά πως το να «ακουμπήσει» ένα τέτοιο θέμα, δεν θα είναι από τα πιο εύκολα…

{Όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να βρει αυτή την παρέμβαση του υπουργού στο: https://www.youtube.com/watch?v=fGP7f0Of4F4  }

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

2 Responses to Περί Μουσικής από τον Υπουργό… (26/4/2015)

  1. Ο/Η Γεράσιμος Σκληρός λέει:

    Συμφωνώ απολύτως με το άρθρο σας. Παρακαλώ όμως με βάση την γνώση σας γύρω από το θέμα λύστε μου την εξής απορία. Ποιό είναι ακριβώς το πρόβλημα σχετικά με την ακαδημαϊκή αναγνώριση των τίτλων σπουδών των ωδείων? Είναι τόσο μεγάλο το κόστος που αφορά το κράτος ή είναι μεγαλύτερο το κόστος (πολιτικό βέβαια) που αφορά τους εμπλεκόμενους ιδιώτες? Αφού υπάρχει ήδη μια έμμεση αναγνώριση (ΤΕ πρόσληψη στα σχολεία και σε λίγο και στους Ο.Τ.Α.) γιατί δεν επεκτείνεται και ακαδημαϊκά? Υποτίθεται ότι η πιστοποίηση της διάρκειας των σπουδών είναι ήδη αναγνωρισμένη από το κράτος (αναφερεται και ο υπουργος στα χρόνια σπουδών….) και το πρόγραμμα και η διαδικασία των εξετάσεων επίσης. Για τη Μουσική Ακαδημία δεν το συζητάω είναι ένα πονεμένο θέμα. Και βέβαια μην ξεχνάμε την απίθανη επίμαχη διάταξη που αναγνωρίζει τα πτυχία των ωδείων σαν ισοδύναμα με πτυχία ανωτέρας εκπαίδευσης τριετούς φοίτησης….. Όλοι όσοι επικαλούνται το συγκεκριμένο νόμο για την αναγνώριση αυτή, ακόμη και σε περιπτώσεις που αφορά το υπουργείο πολιτισμού η απάντηση που λαμβάνουν είναι ότι αφορά μόνο τους μουσικούς που δουλεύουν στις κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Ε.Λ.Σ. και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Η ερμηνεία αυτή βέβαια απορρίπτεται στα δικαστήρια από την πάγια νομιλογία. Είναι αδιανόητος ο ισχυρισμός να αναγνωρίζεται το πτυχίο ανάλογα με το πού δουλεύει κανείς (!!!) αντί με τις σπουδές που κάνει… Για ποιό λόγο λοιπόν δεν το αναγνωρίζουν ξεκάθαρα μια και καλή να τελειώνουμε παρά, υοθετούν αποσπασματικές διατάξεις κάθε φορά αποφεύγοντας την ακαδημαϊκή αναγνώριση, ενώ στην ουσία δέχονται την επαγγελματική?

    Ευχαριστώ

    • Ο/Η mavroudistar λέει:

      Αγαπητέ μου φίλε,
      Το θέμα της ρύθμισης των ωδειακών σπουδών είναι πολύπλοκο-δύσκολο και θα ταράξει τα λιμνάζοντα νερά της ίδιας της ύπαρξης της σημερινής ισορροπίας-λειτουργίας των εκπαιδευτικών μουσικών ιδρυμάτων. Η τότε επιτροπή που αναφέρομαι στο άρθρο μου και που ήμουν μέλος της, πελάγωσε μπροστά στα τόσα προβλήματα που θα έπρεπε να λυθούν (και που είναι επί χρόνια αποτελματωμένα). Πλημμελής έως ανύπαρκτος έλεγχος εκπαιδευτικής ύλης-αυθαίρετα βαθμολογικά κριτήρια-προβληματικοί χώροι διδασκαλίας-παντελής απουσία ελέγχου των εξεταστικών επιτροπών και βαθμολογιών… Η αρίθμηση των θεμάτων είναι τεράστια και όχι της περίπτωσης αυτού του χώρου. Η φράση σας:»Για τη Μουσική Ακαδημία δεν το συζητάω είναι ένα πονεμένο θέμα.» είναι όντως πονεμένο και δαιδαλώδες! Επί πλέον, εκεί χρειάζεται, μαζί με τον υπουργό πολιτισμού, να σπεύσει και ολόκληρο το Οικονομικό επιτελείο γιατί πίσω από τις λέξεις «Ακαδημία» υπάρχουν νούμερα, κόστη, αριθμοί, συμφέροντα, ανακατατάξεις, τέλος μια χρονοβόρα διαδικασία αλλαγής συνηθειών και ιστορικών αγκυλώσεων-αντιλήψεων… Ομολογώ πως ουδείς έχει αντιληφθεί τι καλό έχει ο υπουργός στο κεφάλι του γύρω από το θέμα. Οι αλλαγές που θα γίνουν (εάν προχωρήσει κάτι τέτοιο) θα επηρεάσει τις επανδρώσεις των Ορχηστρών μας σε μουσικούς και διοικητικό προσωπικό, τις διαβαθμίσεις σπουδών και θα φτάνει μέχρι εκεί που το σημερινό status επιτρέπει στον όποιον υπουργό. Κοινώς, ας ζήσουμε το τέλμα που έχουμε συνηθίσει και… ίδωμεν! Δεν νομίζω πως σας απάντησα, αλλά-τουλάχιστον-προσπάθησα… ΝόΜα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s