Λεξικολαγνεία! (2/6/2015)

Σχολιάκι 172

Μου είναι πολύ ευχάριστο να συλλέγω τα κυριακάτικα bonus των εφημερίδων σε μορφή βιβλίων-λεξικών, που πολύ συχνά-πυκνά προσφέρουν σε προσιτότατες τιμές. Πάντα ένα λεξικό το θεωρώ χρήσιμο για τη βιβλιοθήκη μου και αυτή η επιδίωξή μου, έχει ως αποτέλεσμα να διαθέτω μια εξαιρετικά οπλισμένη λεξική γραμματεία προς χρήση, για τις στιγμές που έχω ανάγκη την σημασιολογική, ετυμολογική-γραμματική-κλητική διάσταση των λέξεων.

Δεν σας κρύβω πως πολλές στιγμές τής ημέρας κάθομαι και… καμαρώνω αυτό το τμήμα τής βιβλιοθήκης μου που μου είναι πολλαπλώς χρήσιμο. Είμαι από εκείνους που θεωρούν πως την ελληνική γλώσσα δεν την έχω μάθει ακόμα… Πάντα μια λέξη και η ορθογραφία της, μια εκφραστική ιδιομορφία, μια ειδική συντακτική και λεκτική λεπτομέρεια, ξεπηδάνε από ‘κει που δεν το περιμένεις. Και όταν ανοίγω… λογαριασμούς με μια λέξη ή μια φράση, πάντα ξεπηδούν αποκαλύψεις από τη ρίζα μέχρι την εξέλιξή της στην πορεία του χρόνου. Αποκαλύψεις γοητευτικές που επαληθεύουν τον υπόγειο έρωτα που νιώθω εδώ και χρόνια για τις λέξεις και τη γλώσσα… Πολλοί σημερινοί φίλοι με δουλεύουν ολίγον για αυτή μου τη μανία να συγκεντρώνω λεξικά υποστηρίζοντας πως, σε συντομότερο χρόνο και με απίστευτη ευκολία, μπορώ να βρω τη λέξη στο internet στις διάφορες και πλούσιες πηγές του. «Τα έντυπα-λένε-λεξικά, κάποια στιγμή θα πάψουν να εκδίδονται, αφού με ένα κουμπί, όλη η λέξη και τα παράγωγά της θα είναι στη διάθεσή σου». Την ένοιωσα άκρως απειλητική αυτή την προτροπή η οποία ουσιαστικά ακυρώνει την ύπαρξη έντυπων λεξικών, ή και βιβλίων, μια συζήτηση που βεβαίως έχει ανοίξει εδώ και λίγα χρόνια με την εξέλιξη των ταμπλετών ανάγνωσης. Μου είναι πολύ δύσκολο να σκεφτώ μια ημέρα που ο πλανήτης γη δεν θα έχει έστω και ως δείγμα πλέον, οποιοδήποτε  στοιχείο έντυπου χαρτιού!!! Είναι από εκείνα τα όνειρα-εφιάλτες που βλέπεις στην άγρια νύχτα τού χειμώνα, να γκρεμίζονται σπίτια, να αφανίζονται οι άνθρωποί σου, τα υπάρχοντά σου και να βρίσκεσαι ξαφνικά μόνος, στη μέση μιας ερήμου, δίχως νερό και πυξίδα… Τελικά, η πιο σώφρων απάντηση σε αυτό το υπαρκτό μελλοντικό σενάριο της επικράτησης μόνο των ιντερνετικών μέσων, είναι η άποψη πως εμένα με ενδιαφέρει η παρούσα ζωή που προς το παρόν στηρίζεται στα έντυπα και την χιλιόχρονη κουλτούρα τής γραφής πάνω σε χαρτί και της ανάγκης τού ξεφυλλίσματος των έντυπων βιβλίων και λεξικών. Εντάσσω τον εαυτό μου στην παρούσα ζωή και όχι αποκλειστικά στη μέλλουσα την οποία αγνοώ, καθώς και το πώς θα διαμορφωθεί στον χρόνο που εγώ δεν θα υπάρχω… Ωστόσο, ας επανέλθω στη βιβλιοθήκη των λεξικών μου. Ξεκινώντας από την πολύτομη παλαιότατη εγκυκλοπαίδεια του «Ήλιου», που όσο ήμουν μικρός απορούσα γιατί οι γονείς μου επέμεναν να μας πιάνει τόσο ζωτικό χώρο στο μικρούλικο σπιτάκι όπου ζούσαμε έξη νοματαίοι… Κάθε σκέψη να απαλλαγούμε από τον όγκο της, σκόνταφτε στην άρνηση της μάνας και του πατέρα που επέμεναν να σεβόμαστε την ύπαρξη των βιβλίων. Θυμάμαι πόσες φορές καταφεύγαμε σ’ αυτή την εγκυκλοπαίδεια και τα τέσσερα αδέλφια. Ήταν οι… τροφές που παίρναμε από τα μικράτα μας. Αργότερα, όταν ο καθένας μας έφτιαχνε το δικό του σπίτι, σχεδίαζε τον χώρο του με προϋπόθεση μια βιβλιοθήκη. Εκεί μέσα, ξεχωριστή θέση είχαν τα λεξικά και όλο το παράλληλο υλικό λεκτικών βοηθημάτων. Η εμμονή τών εκδοτών και λεξικογράφων να εκδίδουν σχετικά βοηθήματα, οι εφημερίδες να στηρίζονται σε τέτοιου είδους δώρα, στην «εποχή του διαδικτύου» σημαίνει πως υπάρχει ακόμα η καταναλωτική δύναμη του έντυπου χαρτιού και της ενασχόλησης με αυτό, στην εποχή μάλιστα που με ένα πάτημα σού έρχεται όλη η πληροφορία στο κεφάλι… Να είναι ένα καπρίτσιο; Ένα πείσμα, για τον χρόνο που περνάει; Ένας ληξιπρόθεσμος «έρωτας» με τις λέξεις και τις έντυπες πηγές της; Δεν ξέρω… Ξέρω όμως πως εξακολουθεί να μου αρέσει το παίδεμα μιας περίεργης λέξης. Να κινούμαι σε ένα λεξικό, να περνάω σε ένα άλλο, να μπαίνω και σε ιντερνετικά λεξικά, να συγκρίνω, να διαβάζω, να ρωτάω φίλους ειδικούς, για ερμηνείες της λέξης, να μπαίνω σε παμπάλαιες πηγές και να ερευνώ, να αδημονώ! Έχει μια ιδιαίτερη γοητεία αυτό! Όποιος δεν έχει νοιώσει αυτά τα συναισθήματα, τα προερχόμενα από τις λέξεις, τού-τής προτείνω να το δοκιμάσει. Ευθύς αμέσως, θα ανοιχτεί ένας μυστικός, αλλά υπαρκτός μαγικός κόσμος που θα σε συνδέσει με τη ρίζα και το χώμα…

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

