Τρίτο (νέο) πρόγραμμα. (22/10/2015)

Σχολιάκι 199

Το εξειδικευμένο ραδιόφωνο δεν είναι κουβέντα του αέρα. Το Τρίτο πρόγραμμα δεν είναι απλώς ένα εύρημα τίτλου. Δεν είναι ένας ραδιοφωνικός τόπος για να «συναντήσει» κάποιος τους πολίτες με τα πιο «ευαίσθητα ώτα», τους «προχωρημένους», τους «avangard» παρακαλώ, ή τους «εξειδικευμένους της μουσικής διανόησης»…
Το Τρίτο (όπως συνηθίσαμε να το λέμε) θα μπορούσε να ζήσει δίχως αυτές τις υπαρκτές κατηγορίες ακροατών, μόνο που η εμπειρία δείχνει, εδώ και πολλά χρόνια, πως το ανθρώπινο δυναμικό που διαμορφώνει το μουσικό πρόγραμμά του, το βρίσκω γερασμένο, αν όχι σε ηλικία, τουλάχιστον σε ιδέες και γνώσεις περί του ειδικού αντικειμένου. Και τούτο το σημειώνω γιατί θα περίμενε κανείς, μετά το κλείσιμο των κρατικών ΜΜΕ εκείνη την αποφράδα με το μαύρο στις οθόνες και τις συχνότητες (στις 13/6/2013), να τεθεί το Τρίτο σε ένα ειδικό «καθεστώς» με ανακατατάξεις παραγωγών, έτοιμους να φτιάξουν ένα Τρίτο εκσυγχρονισμένο και απαλλαγμένο από παλαιότερες ραδιοφωνικές συνταγές.
Αφορμή για τις σκέψεις μου αυτές είναι μια επιστολή-άρθρο του σοβαρού πανεπιστημιακού καθηγητή, κου Αλέξιου Γ.Κ. Σαββίδη στο διαδικτυακό περιοδικό TaR (που σημαίνει : χορδή). Εκεί, ο κος Σαββίδης σε τόνο καταγγελτικό, εκθέτει τις παρατηρήσεις του σχετικά με την παρακμή του Τρίτου. Διαβάστε στη διεύθυνση: http://www.tar.gr/content/content.php?id=5034 για να μπείτε στην ουσία μιας αντίθεσης προς το εκπεμπόμενο πρόγραμμα του σημερινού Τρίτου.
Δυστυχώς ο αρθογράφος έχει δίκιο. Το Τρίτο είναι ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα που έχει ανάγκη από «ειδικούς» παραγωγούς. Δεν θα ισοπεδώσω τους παραγωγούς του, οι οποίοι κατάφεραν να φτιάξουν καλό κλίμα, παρά την ανειδίκευτη προσφορά πολλών από αυτούς. Η νέα στελέχωσή του όμως, δεν μπορεί να συνεχίζεται με χαλαρά κριτήρια αλλά αντιθέτως, να βασιστεί στη γνώση, πάνω σε ειδική ύλη και ενημέρωση γύρω από λεπτομέρειες, όπως διάκριση των μουσικών εκτελέσεων, των ερμηνευτών, των μαέστρων, των εποχών, των μουσικών ρευμάτων, των ειδών ορχήστρας, των ομάδων μέσα στην ορχήστρα, των ειδικών χαρακτηριστικών της παρτιτούρας, χρονολογίες εκτελέσεων, βαθειά γνώση της Όπερας, τις μορφές της Σονάτας, της Σονατίνας, της Σουίτας, της Συμφωνικής φόρμας, την καλή ενημέρωση των δισκογραφικών καταλόγων, της σωστής απόδοσης των ονομάτων, τα βιογραφικά των συνθετών, των εκτελεστών, να διαθέτουν έγκυρες πηγές πληροφοριών, τέλος, ο παραγωγός του Τρίτου να έχει σπουδάσει το αντικείμενο της μουσικής τέχνης.
Στη ραδιοφωνική μου σταδιοδρομία μετράω τριανταοχτώ χρόνια μουσικός παραγωγός. Από αυτά, για 4-5 χρόνια δούλεψα στο Τρίτο και, παρ’ όλο που είμαι επαγγελματίας μουσικός, δυσκολευόμουν να συγκεντρώσω και να τεκμηριώσω το αναγκαίο πληροφοριακό υλικό, τη σωστή απόδοση ονομάτων και στοιχείων που θα ήταν χρήσιμα στον ακροατή. Αυτή η αδυναμία μου με έκανε να αποσυρθώ από το βάρος μιας τέτοιας ευθύνης. Κατανόησα πως το Τρίτο έχει ανάγκη από εξειδικευμένους… επιστήμονες του μουσικού παγκόσμιου πανοράματος. Σε ένα τέτοιο εξειδικευμένο πρόγραμμα χρησιμεύει ένας ειδικός της μουσικολογίας που γνωρίζει καλά το τεράστιο μωσαϊκό της μουσικής ιστορίας και της αστείρευτης βιβλιογραφίας και δισκογραφίας που τη συνοδεύει.
Το δικό μας Τρίτο πρόγραμμα χρειάζεται να επανατοποθετηθεί ως προς την οργάνωση και τις δομές του. Από τον τρόπο πρόσληψης στελεχών (έγκυροι και αξιόπιστοι διαγωνισμοί για τους παραγωγούς), έως και τη συμμετοχή τους σε ειδικά σεμινάρια περί του αντικειμένου, το οποίο δεν σταματάει ποτέ να ανανεώνεται και να συμπληρώνει καινούργιες ιστορίες προσώπων και μουσικών έργων.
Το Τρίτο είναι μια ραδιοφωνική πολιτιστική και εκπαιδευτική υποχρέωση του κράτους προς τον πολίτη. Ετούτο δεν θα πρέπει να ξεχνιέται. Μέσα σ’ αυτές τις πολιτιστικές υποχρεώσεις, είναι και η ορχήστρα της ΕΡΤ και η Χορωδία του Τρίτου. Όπως είναι επίσης και η καλλιτεχνική εκπαίδευση στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η υποβάθμισή τους από την πολιτεία θεωρείται παράβαση υποχρεώσεων και ισοδυναμεί με απαξίωση του εθνικού καλλιτεχνικού δυναμικού! Και σ’ αυτό το σημείο, χρόνια τώρα, οι πολίτες έχουν δείξει «κόκκινη κάρτα» σε ένα τέτοιο κράτος που έχει ως παράδοση να τρώει τα παιδιά του…

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s