Η μάνα (13/1/2016)

Σχολιάκι 213
(Μετα πάσης ειλικρίνειας…)

Η μάνα πάντα ήταν, είναι και θα είναι σύμβολο δημιουργίας ζωής. Είναι κανόνας διαχρονικός και τίποτα δεν μπορεί να τον αναιρέσει. Ιστορίες, μύθοι και πραγματικότητες έχουν καταγραφεί αμέτρητες φορές για τη μάνα και έχουν πλουτίσει την ιστορία και την Παράδοση με πάμπολλα παραδείγματα σε ολόκληρη την υφήλιο… Το παράδειγμα όμως του μητροκτόνου εικοσάχρονου μαχητή του Ισλαμικού Κράτους στην πόλη Ράκα της Συρίας, ο οποίος έλαβε την «εντολή» να σκοτώσει τη μάννα του επειδή τον παρότρυνε να εγκαταλείψει τον ISIS που δολοφονεί και καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του, δεν έχει λογική! Η μάνα του, όπως λέει το ρεπορτάζ, ανησυχούσε γι’ αυτόν επειδή οι βομβαρδισμοί των Ρώσων και των Αμερικάνων σκοτώνουν πολύ κόσμο. Ο γιος μετέφερε τα λεγόμενα της μάνας στην οργάνωση των τζιχαντιστών και του έδωσαν εντολή να σκοτώσει τη μάνα…
Πολλές φορές διαβάζοντας ιστορίες μητροκτόνων, το μυαλό σταματάει και συνθλίβεται μπροστά στη σκληρότητα και το απεχθές! Ο πόλεμος στη Συρία, το Αφγανιστάν, το Ιράκ κλπ με πρωταγωνιστές τζιχαντιστές και την ωμή βία φονταμενταλιστικών οργανώσεων και φυλάρχων, δεν έχει όρια και δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να έρθει στο φως ολοκληρωμένα το απίστευτο δράμα που συντελείται στις υπόγειες διαδρομές μιας τόσο σκληρής και απάνθρωπης δοκιμασίας.
Η δολοφονία τής σαραντάχρονης μάνας, από τον γιο της, έγινε μπροστά στον κόσμο, σε μια αγορά, στην πόλη Ράκα, προπύργιο των τζιχαντιστών, την Τετάρτη 6 Ιανουαρίου. Δεν μπορώ να περιγράψω σκηνές, γιατί θα ήταν της φαντασίας μου και εδώ πια τα παιχνίδια μιας σχεδόν κινηματογραφικής απόδοσης θα ήταν ένας εμπαιγμός ανώφελος…
Ο γιος, έχοντας την εντολή, πάει εν ψυχρώ και τη δολοφονεί μπροστά στο πλήθος. Εκτέλεσε την άνωθεν εντολή, την μάνα του, ωσάν να ήταν εχθρός, ένας μισητός… ιμπεριαλιστής, πράκτορας ξένων συμφερόντων, εκφραστής των εχθρών του Προφήτη και των εντολών του…
Ποια ψυχαναλυτική επιστήμη θα μπορούσε να μας εξηγήσει μια τέτοια τραγωδία; Με ποια εργαλεία σκέψης, με ποιους κανόνες, ποιες θεωρίες θα μπορούσαμε να διεισδύσουμε σε μια τέτοια θεωρεία της βίας;
Γνωρίζοντας πως τα ακραία δράματα εμπεριέχονται ήδη στην αρχαία δραματουργία-τραγωδία, θα πρέπει να αναμένουμε τους επόμενους συγγραφείς που θα συμπεριλάβουν και τη σύγχρονη εποχή στην οποία η τραγωδία είναι ένα σημαντικότατο κομμάτι της. Είναι-δυστυχώς-μέρος της πανανθρώπινης ιστορίας και υπογραμμίζει το γεγονός πως η κουλτούρα της ακραίας βίας θα συνεχίζει να τροφοδοτείται και να ανανεώνεται στο διηνεκές του χρόνου… Θαρρείς και είναι κάτι που θα συνοδεύει αέναα τον άνθρωπο (όχι μόνο της ισλαμικής θεώρησης του κόσμου), δίχως να μπορεί να εξαλειφθεί ή έστω να ισορροπήσει με την ανθρώπινη λογική.
Και το κομμάτι του Πολιτισμού; Η ύπαρξη των Τεχνών και η λειτουργία τους στην διαμόρφωση κοινής νοημοσύνης και συναίσθησης του ουμανισμού; Να τα πετάξουμε όλα αυτά τα κεκτημένα στους κάδους; Τα ερωτήματα ασφαλώς δεν είναι καινούργια και δεν σαστίζουμε για πρώτη φορά ψάχνοντας για τις απαντήσεις…
Η κατ’ εντολή δολοφονία τής μάνας από τον γιο, μας ταρακουνάει για άλλη μια φορά, σε έναν κόσμο που δεν σταματάει να κλυδωνίζεται από ακραίες δολοφονικές πράξεις, εκρήξεις σε πλατείες, ομαδικές δολοφονίες και βιασμούς ανηλίκων και αθώων. Μα, ας παραδεχτούμε πως είναι μέρος της ζωής μας, αυτό το κομμάτι της αντιφατικής καθημερινότητας. Ζούμε σε έναν αλλοπρόσαλλο κόσμο με το καλό και το κακό να σημαδεύει το ένα τ’ άλλο. Η μαύρη όψη της ζωής, ανάλογα με τη σκιά που θα ρίχνει στην καθημερινότητά μας, θα μας κατατρέχει ως ένας μόνιμος αξεπέραστος εφιάλτης, όσο συνεχίζουμε να στεκόμαστε αδρανείς και αμέτοχοι στο καθημερινό θέαμα του παγκόσμιου δράματος…

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s