Ο δικός μας Φίλης… (24/9/2016)

Σχολιάκι 267
(Μετα πάσης ειλικρίνειας…)

Ψυχραιμία! Μου αρέσει να παρακολουθώ τη διένεξη μεταξύ Αρχιεπισκόπου κου Ιερώνυμου και Υπουργού Φίλη. Δεν ξέρω, αλλά νιώθω κι εγώ «μέρος» τής διένεξης. Αν μη τι άλλο, η μάχη γίνεται σε ένα πεδίο όπου όλοι μας έχουμε εμπλακεί από διαφορετικά μετερίζια. Η ίδια η χώρα και η αδιαχώρητη σχέση Κράτους-Εκκλησίας, έχει επιφέρει πολλές φορές δυσχέρειες στις μεταξύ τους σχέσεις. Το αιωρούμενο «αίτημα» του διαχωρισμού των δυο μερών, είναι παλαιό και πάγιο σε μεγάλο μέρος τής ελληνικής κοινής γνώμης. Ο Φίλης, δεν έκανε τίποτ’ άλλο από το να το επαναφέρει μέσω του τρόπου διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία της χώρας. Έτσι, με την ευκαιρία αυτή, άρχισαν πάλι να συζητούνται τα προβλήματα που δημιουργούνται απ’ αυτή τη στενή και αρραγή σχέση.
Κάτι μου λέει πως ο Φίλης είναι και αφέθηκε μόνος και απροστάτευτος σε πολιτειακό-κυβερνητικό επίπεδο. Δεν έχω καταλάβει αν έχει μαζί του το πρωθυπουργικό περιβάλλον. Απεναντίας, στις όποιες συναντήσεις τού πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο, το ρεπορτάζ πλημμυρίζει με αβροφροσύνες, χαμόγελα και τον απαιτούμενο σεβασμό. Αλίμονο. Δεν είναι εξ’ ανάγκης κακό αυτό, αλλά έλα που όλοι γνωρίζουμε πως χρόοοοονια τώρα εκκρεμούν τεράστια προβλήματα μεταξύ των δυο διαφορετικών θεωρήσεων της εξουσίας. Της κοσμικής και της θρησκευτικής.
Ο συγκεκριμένος πρωθυπουργός δεν είδα ως τώρα ούτε να… ακουμπάει καν θέματα βάθους αυτής της άρρωστης πολλές φορές σχέσης, η οποία κωλυσιεργεί και επιβραδύνει τις κοινωνικές εξελίξεις σε επίπεδο δικαιωμάτων και εκσυγχρονιστικής σκέψης. Εάν εξαιρέσουμε το σύμφωνο συμβίωσης, που δικαίως ψηφίστηκε σχεδόν ομόφωνα, η πολιτεία, ακόμα μια φορά, διστάζει να προβάλλει το παλαιόθεν πολιτικό αίτημα περί διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας το οποίο, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, είναι χρόνια τώρα κεκτημένο. Ο Φίλης υποστηρίζει το πολύ απλό και δίκαιο. Να διδάσκεται η Ιστορία των Θρησκειών στα Σχολεία. Να αντιμετωπισθεί το μάθημα αυτό ως μελέτη μιας από τις πνευματικές διεργασίες τής ανθρώπινης σκέψης με πληροφορίες που έχουν σχέση με τη διαχρονική ιστορία της μεταφυσικής αντίληψης και όχι με τη μονομερή ερμηνεία τής γέννησης και της εξέλιξης του κόσμου, τις μυθολογικής υφής Γραφές ή τις αναχρονιστικές θεωρίες μιας παρακμάζουσας φαντασιακής θρησκοληψίας, η οποία επί αιώνες έχει φωλιάσει στις ψυχές των φοβισμένων και κυρίως φτωχών κοινωνικών στρωμάτων…
Οι γενιές μετά τον πόλεμο γνωρίζουν πολύ καλά τον αναχρονιστικό θεσμό των υποχρεωτικών Κατηχητικών συναθροίσεων, καθώς και τη σκοταδιστική διδασκαλία τού θρησκευτικού μαθήματος, που δεν ήταν παρά μια καθαρή προπαγάνδα τής χριστιανικής θεολογίας … Δεν είναι λίγες οι φορές που ο εριστικός, δήθεν θεοσεβούμενος, λόγος κάποιων Μητροπολιτών, γίνεται θέμα αρνητικών συζητήσεων στις πλατείες και στα καφενεία… Τα παραδείγματα πολλά. Ακόμα και από του άμβωνος, έχουν πολλές φορές κηρύξει τον «λόγο του Θεού» με λόγια μίσους και παίζοντας πολιτικά παιχνίδια με απαράδεκτο τρόπο…
Ο Φίλης, μόνος του, παλεύει να επιβάλλει εκείνο που διακαώς, πολλοί από εμάς (όχι οι περισσότεροι βέβαια), επιθυμούμε εδώ και πολλά χρόνια. Ακόμα και ο αγωνιστής Μανώλης Γλέζος κατακεραυνώνει τον Φίλη, δίχως να κατανοεί πως ένα από τα μεγάλα και ουσιώδη ζητήματα της κοινωνίας μας είναι ο διαχωρισμός τής τοξικής και αναχρονιστικής αυτής σχέσης Κράτους-Εκκλησίας. Αν ο καθόλα εκτιμώμενος Αρχιεπίσκοπος κος Ιερώνυμος επιθυμεί όντως τη βελτίωση και την ουσία τής διδασκαλίας τού μαθήματος των θρησκευτικών στις νέες γενιές, θα έπρεπε να συμμαχήσει με τον Φίλη και να επιδιώξει τον δρόμο της ευρύτερης θρησκευτικής γνώσης, με τη συνείδηση πως σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, όπως εξελίσσεται η ελληνική, ακόμα και το μάθημα θρησκευτικών θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να μην προβάλλουμε τη «μοναδικότητα», την «ελληνικότητα» και το «περιούσιο Έθνος»! Οι τόσο έντονες διαμαρτυρίες του και τα διαβήματά του στον πρωθυπουργό, σηματοδοτούν ωμή παρέμβαση με στόχο την απόλυση του υπουργού… Θα το δούμε κι αυτό;
Το εάν στις δύσκολες εποχές η εκκλησία έχει να επιδείξει καλές ή κακές στιγμές θα το κρίνει η γενικότερη ιστορία. Ας πάμε όμως παρακάτω. Ας γίνει από όλους αποδεκτό πως οποιοσδήποτε νεωτερισμός τής επιστήμης, των ανακαλύψεων και των καινοτομιών της ανθρωπότητας, ήρθαν σε ευθεία σύγκρουση με το θρησκευτικό ή θεοκρατικό κατεστημένο. Οι καινοτομίες Φίλη στη σχολική εκπαίδευση γύρω από το ζήτημα της θρησκευτικής διδασκαλίας είναι πρωτοβουλία που θα πρέπει να έχει τη συμπαράσταση όλων, ακόμα και εκείνων που εναντιώνονται στο ΣΥΡΙΖΑ, διαφορετικά θα επαναλαμβάνουμε την τυφλή και αδιέξοδη αντιπολιτευτική ανοησία που μας χαρακτηρίζει ως λαό…
Κοντολογίς, για το ζήτημα των θρησκευτικών στα σχολεία, αν δεν υπήρχε ο Φίλης, θα έπρεπε να τον επινοήσουμε…

Νότης Μαυρουδής

Advertisements

About Νότης Μαυρουδής

Κιθαριστής-Συνθέτης-Μουσικοπαιδαγωγός-Αρθρογράφος τύπου και ραδιοφώνου-Διευθυντής του www.tar.gr
This entry was posted in Από 4/2010 και μετά and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Ο δικός μας Φίλης… (24/9/2016)

  1. Ο/Η Βακερλης Λεωνιδας λέει:

    Κοινές και αυτονόητες σκέψεις.
    Ι Γάμος και η ονοματοδοσία είναι υποθεση της Πολιτείας.
    Το βάπτισμα και ο μυστηριακς γάμος καθώς και τρόπος ταφης ειναι ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΟΛΊΤΗ.
    Η Κατήχηση ειναι υποχρέωση της εκκλησίας. Ας αφεθεί το σχολείο να κανει τη δουλειά του.ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!
    Είναι τώρα η μεγάλη ευκαιρία.Ας την στηρίξουμε

  2. Ο/Η nikos λέει:

    Καί ή εκκλησία ποιός είναι ό ρόλος τής? νά τήν κατάργησουμε? νά γίνουμε βενεζουελα η βόρεια κορεα? νά περάσουμε αυτά πού πέρασαν όι λαοί τής ανατολικής ευρωπης? δέν διδάχτηκαν τίποτα? τό ότι τά περισσότερα από αυτά τά κράτη έχουν απαγόρευση τόν κομμουνισμό διά νόμου! γιατί όλα αυτά πόλεμος μέ τήν θρησκεία? καί χαληναγωγειση τής κοινωνίας μέ λαθροεισβολεις είναι σχέδιο τού περισσου καί αυτοί πού κυβερνούν συνοδοιπόροι!!!!

    • Ο/Η mavroudistar λέει:

      Κε nikos ουδέποτε έγραψα περί «κατάργησης της εκκλησίας»! Πώς σας ήρθε αυτή η σκέψη; από πού εκπορεύεται; Τι δουλειά έχει η Βενεζουέλα και η Βόρειος Κορέα στον προβληματισμό μου; Γιατί το πάτε το πρόβλημα προς κατευθύνσεις που εγώ δεν αναφέρθηκα;
      Η δική μου η άποψη είναι πως αντί του νοσηρού μαθήματος των θρησκευτικών όπως γίνεται σήμερα, υποστηρίζω την πρόταση Φίλη να διδάσκεται η Ιστορία των Θρησκευτικών στα Σχολεία και περιορίζω μόνο σ’ αυτό το σημείο την υποστήριξή μου στον Φίλη. Πού είναι το πρόβλημα λοιπόν;
      Παράλληλα, υποστηρίζω πως, το τι και πώς θα διδάσκεται στα Σχολεία ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΕΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ αλλά των αρμόδιων υπουργείων της πολιτείας.
      Επί προσθέτως, σας παρακαλώ να μην επιδεικνύεστε πολιτικά-κομματικά σε ένα κείμενο που δεν επιθυμεί να ασχοληθεί με τέτοια ζητήματα…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s